Wie kan mij tips geven over de verzorging van een orchidee (binnenshuis)?

Kan ik normale potgrond gebruiken? Hoeveel water? Heeft iemand ervaring met de verzorging van een orchidee? Dan hoor ik graag hoe ik er zo lang mogelijk plezier van kan hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het een goede vraag, omdat ik denk dat we allemaal met hetzelfde orchidee probleem/drama hebben !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Het is wel een bijzondere plant met specifieke eisen qua verzorging inderdaad. Als je ze aanschaft zien ze er altijd zo mooi uit, ik wil dat graag zo houden. De beste tips komen vaak van mensen die ze zelf thuis hebben staan, vandaar mijn vraag :)

Het beste antwoord

Orchidee is een prima plant voor mensen die wel eens vergeten water te geven.
Een a twee keer per week is meestal voldoende.
Maar er zijn zeer veel soorten die niet allemaal de zelfde verzorging nodig hebben.
De soorten die je momenteel overal ziet zijn een van de makkelijkste.
Ze worden gekweekt in stukjes boomschors.
In de handel is er speciale grond voor.
Na de bloei hebben ze een rust periode en moeten ze maanden lang bijna geen water hebben.
Totdat er weer nieuwe knoppen of bladeren komen, dan wat meer water geven.
Nooit in de felle zon zetten maar wel op een lichte plaats en meestal niet verpotten.
Vraag naar speciale mest en kalk.
Eigenlijk moet je de planten verwaarlozen voor een nieuwe bloei.
Een al bloeiende plant matig water er mag nooit water in de pot blijven staan.
Doe je het goed dan kunnen ze vaak maanden bloeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ed, voor je deskundige tips. De orchidee die ik kocht zat in een pot met inderdaad boomschors.

Andere antwoorden (8)

Orchideën houden niet van natte voeten. Ik zet ze daarom 1 keer per week ongeveer 1 uur in een bak met water en laat ze daarna goed uitlekken voordat ik ze terugzet in de pot.
Verder ligt het er ook aan welke soort je hebt aangezien ze allemaal andere eisen stellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb in het tuincentrum potgrond gezien speciaal voor de orchidee misscien moet je die eens proberen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet dat dat bestaat, ik ga eens informeren. Dank je.
Wat denk je van een orchideenkweker en/of tuincentrum
tik anders gewoon het woord orchidee in, en kijk wat er gebeurt op internet!
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* Verpotten doet u ca. eens in de 2 jaar in een speciaal mengsel. We doen dit pas als de pot is vo l gegroeid. In het mengsel zit vaak varenwortel, boomschors, turf, perlite en dergelijke. Belangrijk is ook de schimmel waarmee de orchidee in symbiose leeft. Een luchtige structuur is heel belangrijk. Er zijn soorten die in aarde groeien, maar veel soorten groeien van nature in bomen. Verpot als er een nieuwe scheut zich ontwikkelt.
* Vermeerderen is in huis niet zo haalbaar, maar een liefhebber kan de planten vermeerderen door een schijnknol af te snijden. Op de knol kunnen zich jonge plantjes vormen. Die kunnen later worden opgepot.
* Licht is van belang, zet de planten op de vensterbank en bescherm voor de zon op de zuidzijde.
* Water geven doen we met schoon regenwater. In de zomer ca. eens per week en in de winter ca eens per 10 dagen. Geef boven op de pot water. Orchideeën kunnen niet tegen te natte wortels.
* De planten op een schotel zetten volgens de zogenaamde eilandmethode geeft een betere vochtigheid rond de plant.
* Voeding moet zeer matig worden toegediend.
* Na de bloei knipt u de stengel zo laag mogelijk af. Alleen bij Phalaenopsis moet de stengel om de twee jaar boven het derde oog worden afgesneden, verder gewoon laag afsnijden.
* Tip. Ga na in speciale boeken wat voor de verschillende soorten de beste verzorging is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
supertip:
Als je denkt hij bloeit op het niet meer, zet hem in je badkamer. Door de vochtige lucht komt het weer helemaal goed!! 1x per week een klein scheutje water.
Ik heb deze tip aan meerdere mensen gegeven en allemaal positief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bijna alleen maar orchideeën thuis. Ik ben er nogal slordig mee, maar krijg ze toch af en toe in bloei. Dat kan vaker met onderstaande tips (waar ik eerlijk gezegd zelf tegen zondig).

Zet ze in speciale orchideeëngrond (tuincentrum). Dat is een soort los turfmolm achtig spul. Orchideeën hebben namelijk luchtwortels, die moeten niet onder water staan. Het zijn epyfieten (planten die normaal op andere planten groeien). Door de losse grond gaat het beter om de wortels droger te houden.

Af en toe verpotten helpt als de plant flink groter groeit.

Af en toe in een emmer onder water (ook blad) en dan uit laten lekken werkt beter dan gieten. Niet te vaak. Als ze te veel water krijgen gaan ze niet snel bloeien.

Als ze bloeien vooral ook Pokon orchideeënvoedsel toevoegen. Neem de juiste concentratie (gieten werkt dán handiger) en gebruik dit niet voor andere planten (heb ik pas gedaan en alle bladeren zijn nu geel).

Als de tak is uitgebloeid een stuk afknippen. Ik geloof tot het derde of viere oog van de onderkant.

Plant niet te veel in de zon laten staan. Hal schaduw is beter.

Hier nog meer tips:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je som, voor je uitgebreide info. Hier kan ik wel wat mee en ook met de link met praktische info. Morgen eerst maar speciale orchideeëngrond kopen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn best makkelijke planten. Bij mij duurt het altijd lang voor ze weer in de bloei schieten omdat ik mijn eigen tips niet op volg (vaak te veel water, dan vergeet ik ze weer), Maar dood gaan ze niet zo snel.
wat voor orchidee er zijn 3000 verschillende soorten vanuit elk biotoop zijn er wel te vinden,en de verzorging is dan ook heel verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik op andere plaatsen op deze site kijk, lijkt of ik het helemaal fout doe.
Maar dit is mijn methode.
Ik heb de grond die aan de wortels van mijn om te potten orchideeen zat afgespoeld.
Mijn planten staan nu volledig in eiken houtspaan die gebruikt word voor bodem bedekking in de tuin.
Ik zet mijn potten 1 keer in de week tot de rand toe vol met water, uit mijn vijver, en laat dit er een aantal uren in staan zodat alles goed verzadigd is.
Daarna laat ik het water allemaal weglopen, de planten houden niet van erg natte voeten.
Elke tweede week voeg ik orchideeen mest toe aan het water.
Zoals gezegd lijkt het met sommige antwoorden op deze site dat ik het helemaal fout doe.
Maar mijn planten staan met een kleine onderbreking al ruim 15 maanden in bloei en zeer overvloedig moet ik zeggen.
Ik inmiddels mijn tweede keiki aan een van de planten hangen die ook al weer een bloemsteel aan het maken is.
Waarschijnlijk doe ik toch iets goed.
Oh ja, nog een “zware” fout die ik elke keer maak.
Ik knip de uitgebloeide bloemstelen helemaal tegen de plant af.
Toegevoegd op 21 mei 2019 20:13: tekst