Is het mogelijk één (gebarsten)plavuis uit een bestaande vloer te hakken en te vervangen, zonder dat de rest beschadigt?

Is zou graag handige tips krijgen wat de beste manier is om dit aan te pakken, zonder risico voor schade.

14 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Eerst de voegen rond de tegel inslijpen, en vervolgens de tegel in partjes gaan slijpen. Dan kun je veel beter de kapotte tegel verwijderen, met het minste risico dat de omliggende tegels beschadigen.
Wel een stoffig klusje, doe een mondkapje voor .

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zelf heb ik dit gedaan door eerst met een diamantschijfje de voegen uit te slijpen en daarna voorzichtig met een beitel de plavuis er uit tikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is naar mijn idee praktisch onmogelijk...

Je zou met een diamand slijpblad de tegel in de voegen kunnen inslijpen en dan heel voorzihtig met een hamer en bijtel de tegel eruit tikken. Maar de kans dat je dan geen andere tegels beschadig is nihil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hakken zou ik niet doen. Probeer het met een slijpschijf: eerst de voegen uitslijpen. Dan een klap op de te vervangen tegel, waarna je kunt beginnen met loswrikken met een brede platte steenbeitel.
Grootste probleem blijft echter om voegmiddel te gebruiken van dezelfde kleur, want met ietsje kleurverschil blijft het een opvallende vlek op de vloer.

Toegevoegd na 1 minuut:
de beitel op de tegel en nooit in de voegen zetten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een vuisthamer (kleine moker) in het midden van de te verwijderen tegel slaan, zodat hij in kleine stukken springt. Daarna met een schroevendraaier er onder steken om de stukken tegel te verwijderen. Daarna met een kleine beitel de voegen verwijderen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ja, heb ik verschillende keren gedaan, zowel bij mijzelf als bij een ander. Toto nu toe altijd goed gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je dat al eens geprobeerd? Je hebt grote kans dat met dit brute geweld de omliggende tegels ook los gaan. Dat schiet dan lekker op.