Ik draai een deur op slot, vervolgens controleer ik of de deur ook daadwerkelijk op slot is door de klink te bewegen.

Vrienden van mij vinden dat vreemd, zij zeggen "op slot is op slot".

Ben ik nou echt de enige of zien anderen dit ook zo?
(Heb hier echt een heftig gesprek over gehad. )

Toegevoegd na 1 dag:
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden, ik weet nu in ieder geval dat ik "normaal" ben. :-)
Allemaal +1..

Ik heb als "beste" gekozen voor het anwoord van Marita, omdat ik me daar het best in herken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.5K

Het beste antwoord

Nee, ik herken het ook. Check, check, dubbelcheck. Het geeft een rustig en prettig gevoel als je een hele dag van huis bent en weet dat de deur op slot is, het koffiezetapparaat niet meer aanstaat en in mijn geval de gaskraan dicht zit.

Je kunt erover discussiëren wat je wil, het is niets meer of minder dan een stukje extra zekerheid die je jezelf geeft. Vrienden vinden het misschien niet meer zo vreemd als ze er zelf bij thuiskomst een keer achter komen dat de deur niet op slot zat :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Nee zeker niet, ik doe het (bijna) altijd ook zo.

Mensen kunnen / mogen dat gek vinden, maar meten is weten en als iets niet gecontroleerd is heb ik er persoonlijk in sommige situaties weinig vertrouwen in dat het zo is.

Het gas bijvoorbeeld, bij het fornuis gaat dat altijd uit na gebruik, maar reken maar dat ik het af en toe controleer, dat zijn gewoon geen dingen waar je grappen mee uithaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je bent niet alleen zo. ik sluit ook af, en controleer ook alijd of het werkelijk op slot zit. Ik denk dat het een ingebouwd automatisme is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helemaal niet zo vreemd. Doe ik ook zo vaak. Het is gewoon een gevoel van veiligheid voor jezelf, niks mis mee. Of het helpt tegen inbrekers en ander gespuis is een tweede. Probleem is wel, wanneer je dat te vaak doet, je onderweg weer gaat denken of je nu wel gecontroleerd hebt of de deur op slot zat! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent vast niet de enige!!

Ik heb iig al een partner die dat doet, even checken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe ik ook hoor.
Is een kwestie van bevestigen of de situiatie veilig is.
Check, check, dubbelcheck.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je omschrijft komt mij gewoon normaal over hoor. Doe het zelf ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is een gewoonte, en een extra controle kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik heb deze gewoonte, prima toch ?
Beter een keer te veel gecontroleerd dan een keer niet controleren en achteraf als het te laat is blijken dat die niet dicht zat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het ook, maar niet altijd.

Bij de schuurdeur doe ik het meestal wel. Als ik daar de sleutel omdraai, hoor ik wel ergens een klik, maar die hoor je soms ook spontaan. Verder is er niets te zien. Daarom controleer ik die altijd nog even.

Bij de achterdeur gaat het slot wat zwaar. Daar voel ik dus al tijdens het op slot draaien duidelijk dat er iets gebeurt. Dat is mijn bevestiging dat de deur ook echt op slot zit. Die deur controleer ik dus niet.

De voordeur controleer ik ook niet. Doe ik die van binnen op slot, dan zie ik de baard (heet dat zo?) in het slot verdwijnen. Doe ik die van buiten op slot, dan voel ik dat de deur echt op slot zit. Dus ook geen controle nodig.

Sinds ik een keer het slaapkamerraam open heb laten staan, controleer ik altijd voordat ik vertrek vanaf de buitenkant of het raam dicht zit.

Bij mij gaat het dus om een bevestiging. Zie of voel ik die meteen, dan controleer ik niet. Is er twijfel mogelijk, zoals bij de schuurdeur of bij de auto, dan controleer ik wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doe ik ook altijd!
Gewoon om zeker te weten dat de deur echt op slot is. Dat je niet nog een keer verder moet draaien.
Ik doe het voor de zekerheid ook altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doet iedereen. Je vrienden vormen hier de uitzondering. Zeg maar dat ik het gezegd heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, even checken is een normale gang van zaken. Maar het kan tot een dwanghandeling leiden, waarbij 20 keer eraan rukken, terugkomen en herhalen bij de dagelijke routine gaat horen. Zowel s'nachts als overdag. Dit is minder prettig voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een extra bevestiging die je nodig hebt.
Het op slot draaien geeft gevoelsmatig blijkbaar
niet aan dat je de deur niet meer kunt openen.
De klink bewegen (en een beetje duwen neem ik aan)
geeft wel die zekerheid. Gewoon menselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze gewoonte heb ik ook.
"vertrouwen is goed, controleren is beter".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik check het meer dan 1 keer voor ik weg ga. tja je kan niet voorzichtig genoeg zijn, het is echter wel de macht der gewoonte, heb je dit bvb nog nooit gedaan en gaat dit inneens wel doen zal het vrij onnatuurlijk aanvoelen.
is niet raar, het is geen tic, het is een gewoonte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, doe ik ook altijd even.
Doe ik ook met de auto: Handig, zo'n afstandsbediening, maar toch kan ik het niet laten om nog even te voelen of de echt op slot is!
Niks vreemds aan!