Waarom zijn muizen eng? Ze doen niets, toch ben ik als de dood voor die beesten!?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
10.7K

Het beste antwoord

De vraag is natuurlijk, waarom vind JIJ muizen eng ?? Ik vind dat bijvoorbeeld absoluut niet. Maar het is inderdaad wel een 'fobie-beestje' in de zin van dat heel erg veel mensen er een tamelijk ongefundeerde angst voor hebben, net als slangen en spinnen.

Voor een deel komt dat door het kleine, snelle, onverwachte, maar net als bij de meeste fobieen zit er wellicht ook een bepaalde nuttige evolutionaire verklaring achter.
Muizen komen natuurlijk met name voor op plaatsen waar de levensomstandigheden wellicht niet optimaal zijn, zijn uitgesproken onhygienisch en kunnen ziekten overbrengen.

Niemand is echt blij met muizen in zijn huis, ook als j e er verder niet extreem bang voor bent. Het is dus an sich wel verstandig om te schrikken en op je hoede te zijn als je er een ziet lopen. Wanneer die in de basis gegronde angst echter extreme vormen aanneemt, spreken we van een fobie. Maar dan moet het echt je leven beheersen of onhandelbaar zijn, en dat zal met muizen nog wel meevallen denk ik.

Voorlopig denk ik dat je gewoon vrij heftig reageerd op een tamelijk normale 'angstprikkel', net als honderdduizenden met jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ach ze zijn klein snel en rennen brutaal in jou leefgebied, je heb er niet om gevraagd en toch zijn ze er. dat geeft een gevoel van machteloosheid.
persoonlijk ben ik niet bang voor muizen. heb de schuur er vol mee gehad. (in kooien wel te verstaan)
ze zijn eng omdat je gezien heb dat iemand anders het ook een eng beestje vind.
als jij nog nooit iemand had gezien of gehoort met de angst voor een muis had je hem zelf ook niet gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat ze onverwacht tevoorschijn komen en vertaal je je schrikreactie in angst.
Hamsters en marmotten worden als troeteldiertjes gehouden, maar wat is het verschil?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pff muizen zijn niks vergeleken bij spinnen ;P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem ze op mijn beschuit en lust ze met een lauw kopje thee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze knagen van alles kapot
- ze hebben vaak vlooien
- ze brengen ziektes over (m.n. door de uitwerpselen
Is zo een beetje het enige waar je bang voor hoeft te zijn..... Je natuurlijke reactie is: dit brengt ziektes over.... dus jouw instinct werkt prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind ze eng omdat ze zo onverwachts verschijnen, ritselen tussen de spouwmuren, keutels laten liggen in mijn huis. dus de katten hebben mijn toestemming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn inderdaad banger voor jou, dan jij voor hen. Zodra ze voelen dat je in hun buurt komt, schieten ze weg. Dit geeft een schrikreactie. Dezelfde schrikreactie als wanneer je er ineens eentje ziet lopen. Je verwacht het niet en ze zijn daarbij nog eens razendsnel. Daarnaast weet je niet waar de muis weer op zal duiken, dus ben je op je hoede.

Ze doen niets, niet in de zin dat ze aan je been zullen gaan knagen. Maar ze kunnen wel degelijk ziektes met zich meebrengen, al zal dit niet het eerste zijn waar je aan denkt als je er één ziet lopen.

Eigenlijk zijn ze best schattig om te zien en niet wezenlijk anders dan bijvoorbeeld een hamster, die de meeste mensen niet eng vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muizen zijn eng omdat het ons geleerd is om er bang voor te zijn... Ze zijn klein en snel en onberekenbaar...

Ik heb vele tantes, maar twee zijn bang voor kleine diertjes... De een voor spinnen en de andere voor muizen... Hoe komt dat, de een is geplaagd met spinnen en de andere met muizen toen ze klein waren... En als je eenmaal zo´n idee gelooft, dan hang je meestal voor de rest van je leven vast aan die angst, je komt er bijna niet meer vanaf... Dat noem ik dan aangeleerd gedrag...

Bi jouw is dat dan muizen... Ik kan je er snel afhelpen hoor... Maar dat vroeg je niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn muizen eng dan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn wezentjes die van alles bij zich dragen en niet geheel onbelangrijk. Ze zijn chronisch incontinent. Het beest in ons registreert dat als een waarschuwing van niet in de buurt komen.