Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het juist dat Hedera in een boom, de boom alle licht ontneemt en dus wel schadelijk is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hedera is de Latijnse naam voor klimop.
Een boom kan wel wat hebben, maar als de hedera erg woekert en de blaadjes geen zonlicht meer krijgen, komt dit de boom niet ten goede. Willen blaadjes groen blijven hebben ze namelijk zonlicht nodig. Een beetje een stevige boom zal echter niet, één twee, drie dood zijn Tip: Klimop terugsnoeien en de boom zal zich herstellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is gewoon klimop
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de Hedera is wel op een andere manier schadelijk voor de boom; omdat ze zelfhechtend is zoeken de luchtwortels van de plant houvast aan de boom, daarbij kunnen ze doordringen tot onder de schors en zo boomsap (water) opnemen. Een Hedera tegen de gevel van je huis kan de hele muur vernielen door de voegen tussen de stenen vandaan te trekken !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ben het even gaan nakijken, want ik heb altijd gehoord dat klimop een boom kan verstikken maar dit heb ik gevonden
Je kan klimop ook tegen een boom laten opgroeien. Een grote boom zal geen hinder ondervinden van hedera. Meer nog, de boom wordt zo een ideale plek voor de nesten van vogels. Houd er wel rekening mee dat jonge takken beschadigd kunnen raken door hedera omdat de klimop al het licht opvangt en het assimilatieproces stopt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ben het even gaan nakijken, want ik heb altijd gehoord dat klimop een boom kan verstikken maar dit heb ik gevonden
Je kan klimop ook tegen een boom laten opgroeien. Een grote boom zal geen hinder ondervinden van hedera. Meer nog, de boom wordt zo een ideale plek voor de nesten van vogels. Houd er wel rekening mee dat jonge takken beschadigd kunnen raken door hedera omdat de klimop al het licht opvangt en het assimilatieproces stopt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding