Ontstaan er ook nieuwe dieren of sterven er alleen maar uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4K

Het beste antwoord

Op dit moment ontstaan er nog steeds nieuwe dieren. En nieuwe planten.

Het "probleem" is dat dat zo langzaam gebeurt, dat we het niet zo snel zullen zien.

De enige soorten die we wel zien ontstaan, zijn soorten die zich snel voortplanten (korte generatietijd) en die snel muteren. Denk bijvoorbeeld aan virussen (vogelgriep, H1N1, H5N2, SARS, mexikaanse griep) en bacteriën (MRSA). En sommige parasieten, zoals plasmodium die malaria veroorzaakt.

Een ander probleem is dat door menselijk ingrijpen er nu meer soorten uitsterven dan er nieuwe ontstaan.

Soms is er een stukje evolutie aan de gang, dat door de mens wordt stilgezet. Bekend voorbeeld zijn de cichliden (een soort vissen) in het Victoriameer. Die waren bezig zich te splitsen in meerdere soorten, doordat cichliden van een bepaalde kleur alleen nog maar wilden paren met cichliden van dezelfde kleur - en dat terwijl ze ook (nog) met cichliden van een andere kleur zouden kunnen paren. Had dat natuurlijke selectieproces zich doorgezet, dan zouden er cichlidensoorten zijn ontstaan die niet meer onderling zouden kunnen paren - echt verschillende soorten dus.

Helaas heeft de mens zoveel vertroebeling in het victoriameer veroorzaakt (onder andere door andere vissoorten uit te zetten), dat de cichliden elkaars kleuren niet goed meer kunnen zien. Het net begonnen proces van soortvorming is dus nu stilgezet.

Voor meer informatie over die cichliden, kun je zoeken op "lake victoria evolution".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het principe van evolutie. Ja er ontstaan nieuwe dieren maar deze ontstaan door een langzame evolutie. Bepaalde nakomelingen hebben mutaties die positieve invloed hebben op hun overlevingskansen. Deze nakomelingen blijven door evolueren en die positieve mutaties worden daardoor versterkt. Op de ene plek is het hebben van een bepaalde eigenschap beter dan de andere. Daarom leven er ook op verschilende afgelegen plekken andere diersoorten. Dus antwoord op de vraag. Je er ontstaan wel nieuwe diersoorten maar dat gaat zo ontzettend traag dat je het niet ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er ontstaan ook nieuwe dieren. Een mooi voorbeeld is de zogenaamde 'nylon-bug'. Nylon was in 1935 door mensen uitgevonden. In de jaren 70 werd een bacterie waargenomen die nylon begon te 'eten'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vast wel, maar dat gaat zo langzaam dat je er in een mensenleven niets van merkt.

Als een soort verspreid raakt in twee verschillende biotopen, dan kunnen ze zich verschillend ontwikkelen.

Ik vind Madagaskar zo'n mooi voorbeeld. Een eiland dat van Afrika is losgeraakt en waar vervolgens unieke soorten zijn ontstaan, waarvan de familie op het vasteland allang is uitgestorven.

Ook zo mooi is dat er op eilanden vaak kleine varianten van een soort ontstaan. (eilandkrimp)

Toegevoegd op 06-06-2009 17:27:20
"Eén van de bekendste voorbeelden van snelle soortvorming zijn de vele soorten cichliden, kleine kleurige visjes, die in een periode van enkele duizenden jaren zijn ontstaan in het Afrikaanse Victoriameer."
Dit geeft al aan dat "snel"al duizenden jaren duurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allebei, er zijn nog heel veel dieren die nog niet ontdekt zijn.