Ik heb het idee dat het s'nachts vaker en langer regent dan overdag. Klopt dit en hoe kan het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
7.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas weet ik het antwoord op je vraag niet. Zo te zien heeft het KNMI die gegevens wel (de DagOverzicht van het Weer, zie bron hieronder; en dan met name de neerslaggegevens per uurvak), maar die zijn alleen toegankelijk als je betaalt voor een abonnement. :-(
Je kunt wel de uurgegevens van enkele dagen uit 2004 gratis bekijken als demonstratie, maar dat is te weinig om iets zinnigs mee te kunnen. Jammer, want als je die neerslaggegevens van een heel jaar zou downloaden kon je zo zien of er ’s nachts inderdaad meer regen valt dan overdag. En hoewel ik nieuwsgierig ben, heb ik er toch geen € 82,50 voor over. :-) Maar ja, ook al had je die gegevens, dan weet je nog steeds niet waar het door komt (dat het wel of niet vaker ’s nachts regent dan overdag). Enfin, plaats dat als nieuwe vraag en je krijgt gegarandeerd een hele zooi aantwoorden met tekst en uitleg. Of je er wat mee kunt is een tweede... (Al die ijdele speculatie op deze site begint me een beetje de keel uit te hangen, maar daar kun jij niets aan doen. :-P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'bron hieronder' was deze link: http://www.knmi.nl/kd/dow (Een of andere suffe moderator is deze vergeten mee te verplaatsen van antwoord naar reactie).

Het beste antwoord

Ons weer is altijd al grillig geweest, logisch met een zeeklimaat, maar wat veel mensen niet weten dat het niet veel regent in ons land.
Gemiddeld over een jaar ongeveer 6% van de tijd.
Hiervan is er ook nog een deel s'nachts.
Wel is het zo, dat in een zomerperioden als het tot onweer komt, het vaak in de nacht is en dat onthouden we wat beter.
De nachten dat het niet regent, vallen niet op.
Zo ontstaat een totaal verkeerd beeld over neerslag in ons land.
Er zijn wel wat uitzonderingen, soms is de aankomst van een storing met regen, voornamelijk s'nachts, met telkens overdag mooi weer.
Er komen dan een hele stoet van depressie's die alleen in de nacht regen geven.
Het kan ook andersom, en valt de regen alleen met daglicht en is het in de nacht droog.
Een aantal jaren geleden waren er in het voorjaar 47 dagen aaneensluitend zonder regen.
Maar wie weet dat nog?
Regen, dat onthouden we veel beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mooi toch...

Vooral als het mooie zomerweer eraan komt...

Maar even serieus:

Ik denk dat dit best wel eens vies kan tegenvallen. Want de natuur laat zich niet sturen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar slaat "de natuur laat zich niet sturen" op in deze context? Samcali vraag óf het ’s nachts meer regent dan overdag, en zo ja, hoe dat komt. Er wordt nergens gesuggereerd dat dat dan door de mens gestuurd zou moeten worden.
In de nacht koelt de aarde af, waardoor waterdamp onderkoelt en tot water/ijsdruppels wordt. Overdag is de temperatuur wat hoger. Ook in de hogere luchtlagen zal dit het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet.
's Nachts hoor je over het algemeen meer omdat het dan stiller is. Meestal ben je dan ook niet met andere dingen bezig.

Toegevoegd op 30-05-2009 09:36:51
Overdag let je er veel minder op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het winterhaljaar is het aantal uren met regen groter dan in het zomerhalfjaar.
Omdat de nachten in de winter veel langer duren dan in de zomer, is de kans levensgroot, dat over het hele jaar het aantal uren s'nachts groter is dan het aantal uren regen overdag.