De winkelier heeft ons een product verkocht voor minder dan de vraagprijs. De winkelier eist het restbedrag. Mag dat?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het product dat wij gekocht hebben staat nog in de winkel, maar wij hebben wel al betaald voor het product. Hiervan hebben wij een handgeschreven bon, waarop het bedrag staat en dat wij gebeld worden als we het product kunnen ophalen. Nu hebben wij een telefoontje gehad over de incorrecte prijs, waar er ons werd gevraagd of wij het resterende bedrag nog wilden betalen of dat wij ons geld terug wilden hebben. Nu wil ik graag weten wat onze rechten zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen
1K

Antwoorden (3)

Als op de bon dezelfde prijs staat als waarvoor het artikel in de winkel stond heeft de winkelier pech en dient hij jullie het object voor de prijs te verkopen die op de bon staat. Dat het item duurder is geworden is niet uw probleem maar het zijne en had hij voor de verkoop moeten informeren of de prijs nog correct was.

Winkelier is dus in beginsel verplicht om het item aan u te verkopen voor de overeengekomen prijs (die op de bon staat) en mag hij de koop niet ontbinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tenzij de prijs zover onder de normale prijs ligt dat u er eigenlijk wel vanuit kunt gaan dat de prijs niet klopt,er bestaat ook iets al redelijk nadenken,bijvoorbeeld een gsm normaal 400 euro nu 150 of iets dergelijks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gaat niet op als de koop reeds gesloten is, dat gaat op als de winkelprijs op het produkt sterk afwijkt van de werkelijke prijs en de koop niet gesloten is.
De wet is gestoeld op redelijkheid en billijkheid. Wanneer het aannemelijk te maken is dat de winkelier zich kon vergissen in de prijs, is er geen sprake van een mondelinge overeenkomst waar de winkelier zich aan moet houden. Kortom, je zult wat meer informatie moeten geven over de context. Hoe is de afspraak gemaakt, en over welke bedragen gaat het en welk product (een tastbaar product is bijv. iets anders dan een dienst).

Verder zou je kunnen praten met een leidinggevende of een klacht neerleggen bij een bovenliggende organisatie om alsnog de betreffende prijs te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangezien hij nog in de winkel licht zou het wel een tastbaar product zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dat is uiteraard zo. Ik bedoelde het meer vanuit het idee dat het verschilt kwa aankoop. Bijv. een paar tientjes op een mp3 speler is wat anders dan meer dan honderd euro voor een telefoon of zelfs een paar honderd euro in het geval van een televisietoestel of wandmeubel.
Het burgerlijk wetboek stelt:
BW 7:1 "Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen. "

Als duidelijk is om welk artikel en welke prijs het ging en beide partijen met de koop instemden, is die tot stand gekomen. De winkelier kan niet ‘terugkrabbelen’.

Je leest wel eens iets over een ‘kennelijke fout’. Als een bijv. een tv wordt geprijsd voor euro 100.- terwijl deze overal elders euro 1000.- kost, dan moet het ‘gezond verstand’ al duidelijk maken dat de winkelier ‘m dan niet hoeft te leveren. Maar dat is een uitzondering. Bovendien is die hier niet van toepassing want de koop IS al tot stand gekomen.

Kortom de verkoper moet gewoon leveren. Doet hij dat niet, dan zou je een schadevergoedingsprocedure kunnen starten tegen de verkoper omdat hij de overeenkomst niet nakomt (want nu ben je ‘verplicht’ het gewenste artikel tegen een waarschijnlijk hogere prijs elders te kopen).

Maar meestal wordt de soep zo heet niet gegeten bij kleine zaken en accepteert de koper dat met teruggave van het geld de zaak afgedaan is.