Moet je 16 jaar of ouder zijn voor een aansteker bij de action?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen
34.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige filialen hebben het beleid,
Vooral rond oud en nieuw. Uit ervaring; zelf bij action gewerkt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wilde er vandaag eentje kopen, vervolgens zegt de kassajuf: "Heb je je ID bij je, ik mag ze namelijk niet aan mensen onder de 18 verkopen. Het kan toch niet gekker worden?!

Antwoorden (2)

Er is geen wet die het verbied om aanstekers te kopen als je onder de 16 bent maar er zijn wel winkels die het niet toestaan helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
??? Stomme minnaars. Plus, pelle.
Het kopen van een aansteker is een rechtshandeling. In beginsel heb je als minderjarige (dus <16) toestemming nodig van je ouders of wettelijke vertegenwoordigers als je rechtshandelingen wil verrichten. De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend als het gaat om een handeling waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van een bepaalde leeftijd deze zelfstandig verrichten. In principe is een aansteker een kleine uitgave. Het hangt dus ook een beetje af van je leeftijd. Zo is het normaler dat je een aansteker koopt op je 15e dan op je 11e.
Concluderend, kunnen we dus stellen dat je in beginsel 16 moet zijn of toestemming hebben van je ouders als je een aansteker wil kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg mij eens uit hoe je van 'normaler op 15 dan op 11' al concluderend uitkomt op 'we kunnen stellen dat je in beginsel 16 moet zijn of toestemming moet hebben van je ouders als je een aansteker wilt kopen'. Heb je een bron waar staat dat je met 16 opeens alles mag kopen en met 15 niets zonder toestemming?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit staat in art. 234 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Ik citeer: Artikel 234
1Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2 De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3 De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten. Dus onzin? Zeg dat maar tegen de wetgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 16 jarige is OOK minderjarig! Verder mag een 11 jarige zelf een ijsje kopen, jonger ook nog wel. Dus een aansteker: waarom niet, het gaat niet om iets duurs, het gaat niet om een huisdier.