Hoe kan ik zien, dat kleding wel of niet in lagere lonen landen is gemaakt, en hoe de arbeidsomstandigheden in die fabrieken zijn?

Ik kan mij voorstellen, dat de term "Made in ........" een indicatie is. Maar het kan er ook wel eens niet op staan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een andere term is "Fair Trade". Geeft die term voldoende garantie dat de arbeidsomstandigheden goed zijn? En dat de arbeiders er in verhouding genoeg loon voor krijgen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Een andere term is "Fair Trade". Geeft die term voldoende garantie dat de arbeidsomstandigheden goed zijn? En dat de arbeiders er in verhouding genoeg loon voor krijgen?

12 jaar geleden
in: Winkelen
1.1K

Het beste antwoord

Meer oog voor arbeidsomstandigheden
Voor de consument is het niet aan het kledingstuk te zien of het is gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden. Steeds meer kledingmerken en kledingwinkelketens vinden het belangrijk dat hun kleding onder goede omstandigheden is gemaakt. Er ontstaan dan ook steeds meer gedragscodes waar zij zich aan houden. De normen voor deze codes verschillen en ook de manier van controleren verschilt. Elke verbetering is welkom. Enkele gedragscodes steken boven de andere uit.

Goede gedragscodes zijn:
Fair Wear Foundation
Made By
SA 8000, ETI (Ethical Trade Initiative)
WRC (Workers Right's Consortium)
FLA (Fair Labour Association)

Deze zijn gebaseerd acht ILO-normen. Dit zijn internationaal door de VN erkende minimale arbeidsvoorwaarden, zoals geformuleerd door de International Labour Organisation (ILO):
Vast arbeidscontract Geen dwangarbeid Geen kinderarbeid
Geen discriminatie Leefbaar loon
Vrijheid van vakvereniging en collectieve onderhandeling
Beperkt aantal werkuren en overwerk,Veilige en gezonde omstandigheden.

Verder is het belangrijk dat bij een initiatief alle betrokken partijen samenwerken. Zowel bedrijven als vakbonden en maatschappelijke organisaties moeten vertegenwoordigd zijn. Dit heet een Multi Stakeholder Initiatief (MSI). Bovenstaande gedragscodes hebben zowel de ILO-normen opgenomen, en zijn een MSI.

Eerlijke kleding kopen
Informatie over kledingmerken zowel ILO-normen als MSI zijn:
www.fairwear.nl (Fair Wair Foundation)
www.made-by.nl
www.schonekleren.nl (Schone kleren campagne)
www.kledingchecker.nl(Goede Waar & Co)
Ook op de website van het betreffende kledingmerk wil nog wel eens informatie staan over de gedragscode waarbij het bedrijf is aangesloten.

In Nederland wordt de Fair Wear Foundation onderschreven door zowel Nederlandse werkgeversorganisaties in de modebranche (Modint en Mitex) als de vakbeweging (FNV Bondgenoten) als maatschappelijke organisaties (Schone Kleren Campagne, OxfamNovib en Fair Trade).
Behalve de eerder genoemde gedragscodes zijn er ook nog andere gedragscodes, met minder vergaande eisen. Die codes volgen niet alle acht ILO normen, of zijn geen MSI:
BSCI (Business Social Compliance Initiative),
WRAP (Worldwide Responsible Apparel Production)
Eigen gedragscodes van individuele bedrijven. Sommige bedrijven geven via hun website informatie over de gedragscode waar ze bij zijn aangesloten, of leggen uit welke eigen gedragscode ze hanteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat kun je niet zien.
Helaas(?) zitten er geen labels op kleding die dat aangeven, en er zijn ook geen websites die daar een eenduidig overzicht over geven.
Het is vaak niet (helemaal) duidelijk waar en hoe kleding precies gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je dadelijk zien aan..het prijskaartje.

Aangezien in de rijke westerse landen het hoofdbestanddeel van de productiekosten bestaat uit..lonen kun je aan de prijzen zien dat op de loonkosten is bespaard.

Dus aan een duidelijk zeer lage prijs van een bepaald artikel kun je zien dat er bij de productie van dat artikel 'zaken' fout gegaan MOETEN zijn gegaan omdat anders op het bewuste artikel alleen maar verlies geleden kan zijn.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn internetsites die aangeven wat waar en door wat voor arbeiders gemaakt zijn.
er zijn ook bepaalde winkels die alleen maar kleding verkopen die door kinderen met een laag loon gemaakt zijn. helaas zijn dat heel veel winkels.
en het is deels te zien aan het prijskaartje, dat hoeft niet altijd zo te zijn, maar wel vaak, denk aan addidas en puma.

verder kun je het niet goed zien, maar wel redelijk inschatten.
google eens op of je de site kan vinden (ik niet sorry)
er zijn sites die het aangeven.