Als we naar sterren kijken (die in de ruimte), waarom kijken we dan in de toekomst?

Of kijken we juist in het verleden? (even aangepast vanwege de reacties).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Het licht van de sterren komt met de lichtsnelheid naar ons toe. Dat is heel snel (300 duizend km per seconde), maar de sterren staan ook heel ver weg.

De zon staat al 150 miljoen km van ons vandaan. Het licht van de zon heeft er dus (simpel rekensommetje) acht minuten en 20 seconden voor nodig om ons te bereiken. We zien de zon dus zoals hij er ruim acht minuten geleden uitzag!

Als de zon *nu* zou ontploffen, zouden wij daar niets, maar dan ook helemaal niets, van merken, en ook niet kunnen merken, tot ruim acht minuten later - dan pas zouden wij de ontploffing zien. Als de zon *nu* uit zou doven, zouden wij nog acht minuten in onze achtertuin kunnen genieten van het zonlicht.

De dichtstbijzijnde ster staat op 4,2 lichtjaar afstand. Dat betekent, dat het licht van die ster 4,2 jaar nodig heeft om ons te bereiken. Wij zien die ster dus zoals ze er 4,2 jaar geleden uitzag.

Andere sterren, en sterrenstelsels, staan op duizenden, miljoenen, of zelfs miljarden lichtjaren afstand. We zien nu dus sterren zoals ze er uit zagen op een moment dat de zon en de aarde nog niet bestonden. Waarschijnlijk bestaan sommige sterren die we nu zien al een paar miljoen jaar niet meer.

Je kunt dit "in het verleden kijken" zelf ervaren - maar dan met geluid. Ga naar een weiland (zonder dieren!). Laat iemand duidelijk zichtbaar met een hamer op een boomstronk slaan, of met een pollepel op een koekenpan - als het maar flink herrie maakt. Dan loop jij een paar honderd meter weg. Als je op 500 meter afstand staat, zie je dat die persoon slaat, maar dat je het geluid pas even later hoort.

Dus dan "hoor je in het verleden" - je hoort het geluid zoals dat een halve seconde geleden werd geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
heel erg bedankt!

Andere antwoorden (6)

Omdat 't miloenen jaren duurt voordat 't licht van die sterren bij ons is.

Toegevoegd op 21-05-2009 01:50:22
Dus, op 't moment dat je de sterren kunt zien, zie je zoals ze miljoenen jaren geleden waren. Ze kunnen ook al lang geleden ontploft zijn.
Apropot.. Je kijkt dus niet in de toekomst, maar in 't VERLEDEN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Eeuuuhhh.... dan kijk je toch naar het verleden???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: klopt. De vraag gaat uit van iets wat niet klopt ;)
Dat doen we dan ook niet. Wat we zien zijn de sterren van weleer.
AWM
14 jaar geleden
Misschien is het verschil tussen toekomst en verleden wel minder groot als we denken. Meer zeg ik er niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat flauw dat je er niet meer over wilt zeggen - je onthoudt ons 't product van je fantastische brein!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol. Ok dan maar: we staan op het punt dat we heden noemen. Voor je ligt de toekomst en achter je het verleden. Als dat punt heden slechts een stip op een cirkel is dan is het verschil minder groot dan je wel zou denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar 't is geen cirkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een indianenstam die het net andersom zei: het verleden ligt voor je, de toekomst ligt achter je. Immers, het verleden kun je goed zien, van de toekomst heb je slechts een vaag benul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist omdat de toekomst voor je ligt, heb je er slechts een vaag benul van.
Maar woorden zijn sowieso (erg) subjectieve dingen.
Nee, precies andersom, je kijkt in het verleden... Tot wel net iets meer dan 13,7 miljard jaar kun je terugkijken in de tijd... Maar dan ook geen meter meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, omdat licht tijd nodig heeft om te reizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we de ruimte in kijken dan zien we alles later dan dat gebeurde.
Dat komt doordat licht tijd nodig heeft om te reizen.
Je kan uitrekenen als je weet hoe ver de ster is hoelang geleden het is gebeurd.
Licht verplaatst zicht met een snelheid van 300.000. kilometer per seconde.
En een lichtjaar is 9,46 biljoen kilometer.