Hoe komt het dat een (niet gekarteld) mes snijdt?

Dus niet zagen (waarbij je materiaal verwijderd), waardoor worden er blijkbaar op moleculair-niveau verbindingen verbroken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De kracht die je uitoefent op het mes wordt verdeeld over een heel klein oppervlak. De druk van je arm/lichaam wordt zo dusdanig geconcentreerd dat het de oppervlaktespanning van het object kan doorbreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een scherp mes "zaagt" ook, echter de oneffenheden ("kartels") zijn zo klein dat het een andere beweging lijkt. Toch is het precies hetzelfde. Je "zaagt" op microniveau.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het materiaal wordt inderdaad weggedrukt en uit elkaar getrokken zonder dat aanzienlijk materiaal wordt weggeslagen.

Het mes is een soort wig die in het materiaal wordt gedreven.