Waarom komen in Europa in vergelijking met N-Amerika en Z.O.Azië nauwelijks of geen(heftige)orkanen voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In de VS botst de koude poollucht vanuit het noorden op de tropische lucht uit het zuiden, daaruit ontstaan dan die tornado's. Die extreme temperatuursverschillen kennen we hier niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Orkanen ontstaan daar waar heel grote temperatuursverschillen kunnen optreden... Door de draaiing van de aarde en de hoge jetstreams is er heel veel kans op zulke grote verschillen daar waar nu de meeste orkanen vookomen...
Die grote verschillen komen niet in onze streken voor, gelukkig maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Orkanen hebben veel energie. Dat zie je direct als je er alleen al naar kijkt.

Die energie moet ergens door worden geleverd.

In het geval van orkanen wordt de energie geleverd door hete, vochtige lucht. Hete lucht bevat veel energie. Hete vochtige lucht bevat nog meer energie. Wanneer die lucht opstijgt, condenseert het water, en dat levert condensatiewarmte op - nog meer energie.

Daardoor ontstaan orkanen in boven tropische wateren.

De luchtcirculatie boven tropische wateren is ruwweg naar het westen gericht. Net ten noorden van de evenaar waait normaliter de noordoostpassaat (dus richting het zuidwesten), net ten zuiden van de evenaar waait de zuidoostpassaat (dus richting het noordwesten). Orkanen worden dus grotendeels in westelijke richting geduwd. Na een tijd zijn ze zo groot en krachtig geworden dat ze hun eigen weg gaan, en een eind naar het noorden (of zuiden) kunnen opschuiven.

Hoe dan ook, orkanen ontstaan boven de oceaan en bewegen grotendeels in westelijke richting. Zo kunnen ze wel de oostkust van de VS treffen, en de kusten van Z-O Azië, maar nooit de westkust van Europe. En de westkust van de VS trouwens ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Restanten van orkanen treffen noordwest Europa weleens. Dit zijn dan natuurlijk restanten die niet meer zo krachtig zijn als ze dat ooit waren. Wanneer orkanen uit elkaar vallen omdat het water te koud is geworden, blijft vaak nog een lagedrukgebied over die slecht weer en storm veroorzaakt.

De heersende luchtstroming op de midden breedtegraden (tussen evenaar en arctisch gebied) is naar het oosten gericht. Alle grote weersystemen in de Atlantische Oceaan boven ongeveer 30 graden noord zullen dus naar het oosten, richting Europa, meegevoerd worden.