Waarom bestonden er naast het supercontinent Pangea geen andere continenten van betekenis of grotere eilanden?

Waarom ontstonden er naast Pangea geen andere grote eilanden of andere grote landmassa's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Algemeen wordt aangenomen dat Pangea niet het eerste supercontinent was dat opbrak. Het supercontinent Rodinië zou ongeveer 1 miljard jaar geleden gevormd zijn, en 600 miljoen jaar geleden begonnen zijn uiteen te vallen. Uiteindelijk werd uit deze losse paleocontinenten Pangea gevormd.

Waarom weet ik niet, maar het lijkt er dus op dat de verschillende continenten steeds naar elkaar toe en daarna weer van elkaar af bewegen.

Nog een interessant weetje van wiki:
Door de enorme landmassa die Pangea besloeg was het binnenland geheel omsloten door bergketens en volkomen afgesloten van de Panthalassa. Een groot deel van het continent was dan ook bedekt met een superwoestijn waar nauwelijks leven voorkwam. Met het opbreken van Pangaea werden veel van deze gebieden weer leefbaarder en nam de biodiversiteit toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor deze leerzame info; Ik had nog nooit van Rodinië gehoord. Wel over Pangea en Gondwana.

Andere antwoorden (3)

omdat het toen nog niet was losgescheurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Pangea de enige was...

Toegevoegd op 07-05-2009 18:33:31
Wellicht was dat precies de andere kant waar dat grote rotsblok insloeg die de dino´s uitroeiden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dino's werden 65 miljoen jaar geleden uitgeroeid. Pangaea is heel wat ouder - een paar duizend miljoen jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat er niet veel naast, een paar nullen maar...
Omdat het anders geen Pangea was geweest.
Pan=alles, gea=aarde