Hoe vindt een jonge duif zijn weg terug naar huis die nog nooit zijn hok uit geweest is?

Net gisteren gehoord, een jonge duif was met een kennis meegegeven die 4 km. verder woont, omdat hij nog nooit zijn hok, waarin hij was geboren ,uit was geweest, hadden ze juist deze duif gekozen. Echter was hij de zelfde dag weer terug! Hij was in een dichte kartonnen doos vervoerd, alleen, had nog nooit gevlogen, dus geen ervaring en niet met anderen terug gevlogen. toch kwam hij weer thuis! Maar hoe????

Even ter aanvulling: de duif is nooit het hok uit geweest, dus aan dat magnetisch veld van de aarde heeft hij niets, omdat hij geen enkel orientatie punt heeft. Op de reuk afgaan lijkt mij ook onmogelijk, dan zou de wind net precies van die kant moeten komen. Van andere duiven geleerd hebben is ook uitgesloten, hij heeft immers nog nooit gevlogen. Dus moet er iets zijn dat hem precies de juiste richting aangaf. Dus ,zon , maan, sterrenhemel, magnetisch veld, kustlijn volgen, op de geur afgaan enz. heeft hij niets aan. Maar wat dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Duiven lijken behoorlijk sterk intern kompas te hebben en het is nog grotendeels onduidelijk wat het is en hoe het precies werkt.

Wat me daarnaast heel logisch lijkt is dat die duif gebruik heeft gemaakt van trial and error, volgens mij heeft hij die 4 kilometer zo overbrugd, dus wanneer ie vanuit zijn nieuwe hok in een spiraal naar buiten gaat vliegen komt ie binnen niet al te lange tijd terug bij zn oude hok. Hoe die dat herkent weet ik nie zo goed, op geur misschien, of omdat er andere duiven in de buurt waren die ie kent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe vindt de duif over honderden kilometers afstand toch zijn weg naar huis terug? Over die vraag breken wetenschappers zich al jaren het hoofd. Het begin van het antwoord is nu gevonden: duiven kunnen ruiken en hun neus helpt hen kaartlezen. Eerder onderzoek bracht aan het licht dat duiven veranderingen in magnetische velden kunnen oppikken. Dat zou hen helpen om de juiste weg te vinden, was de conclusie.

Wetenschappers van de Italiaanse universiteit van Pisa weerleggen nu die theorie, zo weet de Britse krant The Observer.

De Italianen sneden bij 24 duiven de zenuw door die signalen doorgeeft waarbij magnetische velden opgepikt worden. Bij 24 andere duiven werd de zenuw doorgesneden die reukgegevens doorspeelt. Van de eerste groep waren alle duiven binnen de 24 uur thuis. Van de tweede groep vonden er slechts vier de weg naar huis terug.

Daaruit concluderen de wetenschappers dat de dieren van hun reukorgaan gebruik maken bij het navigeren. Ze lezen het landschap als een geurenkaart. Volgende vraag is nu hoe ze dat talent precies toepassen om over onbekend terrein zo exact de weg naar huis terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijkbaar was deze duif een natuurtalent...

Er is heel wat onderzoek gedaan over hoe duiven hun thuis terugvinden (het zgn. "homing"). Als een duif ergens vertrekt moet zij én de richting én de afstand kunnen bepalen (in tegenstelling met trekvogels die enkel de richting moeten bepalen). De richting waarin de duif moet vertrekken bepaalt zij (bij voorkeur) met de stand van de zon. Wanneer de dag in de til en de natuurlijke dag niet dezelfde zijn (door de verlichting in de til voor een bepaalde tijd anders te maken dan buiten) zal de duif zich vergissen van richting. Maar er zijn nu ook sterke aanwijzing dat zij gebruik maakt van het magnetisch veld rond de aarde (met een echt "Kompas" dus!). Eens dat zij haar til nadert kan zij gebruik maken van verschillende middelen: 1. plaatselijke verstoringen in het magnetisch veld; 2. een "reukkaart" van de omgeving van de til 3. van visuele aanduidingen (wegen, gebouwen...). De duif heeft een "kaart" opgeslagen in haar geheugen van al die elementen die zij tijdens oefenvluchten heeft geregistreerd; de geurkaart legt zij ook aan met de geuren die de til vanuit verschillende richtingen bereiken. Bovendien kan een duif schakelen tussen de verschillende systemen, maar met heeft ook gemerkt dat sommige duiven eerder een bepaald systeem gebruiken dan en ander (volgens de kweeklijn waaruit zij afstammen). Het is dus een heel complex proces en er zijn reeds veel en zeer originele experimenten over gedaan! Voor de duivenmelker is het dus belangrijk ervoor te zorgen dat de duif in haar til de winden uit de omgeving kan opvangen en er steeds het natuurlijke daglicht krijgt, om de duif veel kansen te geven om de omgeving te verkennen.
Er staat een mooie (en correcte) bijdrage op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Homing_pigeons#cite_note-wild-6) waar je ook enkele goede artikelen vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva deze duif heeft geen enkele ervaring met vliegen, want hij had nog nooit gevlogen! Dus ook geen geheugen hoe te vliegen! Dus heeft hij ook niets aan het magnetisch veld, Of hij zou moeten weten welke kant hij heen ging in die dichte kartonnen doos?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is dus echt een natuurtalent... leuk hé, dat er toch nog dingen in de natuur blijken te zijn die we niet begrijpen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En we doen nog wel zo ons best!
mijn vader heeft heel wat duiven in zijn leven gehouden, en allen die genoren werden in het hok kwamen dezelfde dag thuis.
ze zitten juist zo lang in het hok zodat ze goed weten waar het voer is, waar thuis is. op discovery was eens een hele theorie over hoe de beestjes het doen, maar zelf hebben ze het nog nooit bewezen geacht.
ze kunnen het door puur instinkt, mijn vader nam er elke dag een mee naar zijn werk in Amsterdam, 60 a 70 km van ons af. wij deden de deur weer dicht als hij thuis kwam.
zijn heel slimme beesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duiven gebruiken de magnetische krachten van de aarde zelf als een soort van tomtom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
acane dat lijkt een goede verklaring maar met een tomtom moet je wel een bestemming hebben. Hoe weet dan de duif hoe hij gebruik moet maken van de magnetische krachten zonder dat hij zijn doel kent?