Wat is de officiele naam van zo'n pak dat men draagt bij een virus uitbraak a la 'Outbreak'.

Het is niet Tyvek (asbest) of NBC (te militairig).
Eventueel een locatie waar deze aan te schaffen word ook zeer op prijs gesteld.

Ik werk soms voor Postbus 51 en kans is groot dat ik wordt ingezet om te bellen ivm de h1N1 virus dat steeds dichter bij komt dus bij wijze van grap wilde ik zo’n pak aan. Het is niet dus dat ik van plan ben een een nuclear gebouw binnen te walsen :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

In het engels heet het een Hazmat suit. In het Nederlands worden ze gaspakken genoemd maar de engelse benaming is net zo bekend zo niet bekender.
Hazmat betekend overigens HAZardous MATerials.
Er zijn verschillende varianten die voor verschillende doeleinden speciaal worden gemaakt maar om zo'n ding nu zelf te kopen.. dat wordt een erg dure practical joke.

Kijk eens bij een dump zaak of je een afgedankt model van de brandweer of leger kan vinden maar ik betwijfel of je veel succes gaat hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij gewoon te bestellen bij de NASA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nasa webshop misschien? Lol
Diverse soorten gaspakken zijn te bestellen afhankelijk van de gewenste beveiliging. De door jou genoemde categorie NBC (nucleair, biologisch, chemisch) is toch echt de klasse die je wilt hebben wanneer je het hebt over weerstand bieden tegen biologische zaken zoals een virusuitbraak in die film ook gewoon is.

Persoonlijk denk ik dan ook dat de in de film gedragen pakken absoluut niet bij de werkelijkheid aansluiten en ook geen enkele zinnige beveiliging zouden hebben geboden (stel je eens voor dat de film niét hypothetisch was...) Die pakken zijn door een modeontwerper gemaakt op een manier waarop de drager comfortabel kon rondlopen, niet superbeweet zou raken en bovendien goed herkenbaar in beeld gebracht kon worden.

Een gaspask dat door bijvoorbeeld brandweer en dergelijke gedragen kan worden is toch van een ander kaliber, zie bijvoorbeeld de bijgesloten link. Daar kun je het pak ook aanschaffen, maar bedenk je wel dat je een flinke slok centen armer bent (€3000,- + ex. BTW) en dat je ook zeer onveilig met zoiets om kunt gaan... Er worden cursussen voor gegeven en de eisen die gesteld worden aan de beroepsmatige gebruiker zijn zeker niet mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een 'biohazard containment suit'. Kimberly-Clark schijnt ze wel te produceren, maar niet voor de particuliere markt.

Waarom zou je zo'n ding willen aanschaffen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk soms voor Postbus 51 en kans is groot dat ik wordt ingezet om te bellen ivm de h1N1 virus dat steeds dichter bij komt dus bij wijze van grap wilde ik zo'n pak aan. Het is niet dus dat ik van plan ben een een nuclear gebouw binnen te walsen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat een dure grap worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik dacht al even dat je zo bang was voor een uitbraak dat je jezelf wilde beschermen met zo'n pak! Ik ben blij dat dat niet zo is. Maar het antwoord/advies wordt dan heel anders: kijk eens bij een feest-/carnavalswinkel!