Kunnen wij denken zonder taal?

Als ons geen taal zou zijn geleerd hoe zouden onze hersenen onze waarnemingen dan plaatsen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Goeievraag! iets waar ik zelf ook wel eens over heb nagedacht. Ik ben tot de volgende conclusie gekomen. Aller eerst niet alle mensen denken in taal. Ik neem aan dat u denkt met een soort interne dialoog net als ik. Voor zover ik weet heeft niet iedereen dit. Sommige mensen staan er op dat ze niet denken in taal maar in afbeeldingen. Het is logisch dat denken niet in taal gebeurd immers anders kan je niet denken voordat je een taal hebt geleerd wat erg onlogisch is immers baby's en dieren kunnen ook denken terwijl ze (nog) geen taal hebben (sommige dieren misschien wel). Kortom taal is niet een vereiste voor denken. Ik denk dat het interne dialoog meer het gevolg is van denken dan dat het, het denken zelf is.

Toegevoegd op 28-04-2009 13:08:41
Dus dat de interne dialoog een soort epifenomeen is van onze gedachte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

tuurlijk je heb toch beelden en herinnering, waarom zou je alleen kunnen denken als je weet hoe iets heet, maar niet hoe het eruit ziet.

grtz

Toegevoegd op 28-04-2009 12:54:57
stel je wil een appel dan denk je niet ik ga een appel pakken je herinnert je het uiterlijk of de kleur of de smaak van het ding en je gaat het pakken. je hoeft echt niet te denken goh ik ga een appel pakken, daar had je al zin in dus het lijd je er zonder de taal ook wel heen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het bij mijn antwoordt gezte :p
als impulsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder denken besta je niet...

Toegevoegd op 28-04-2009 12:55:11
Mag ik dat zeggen, moderator?

Toegevoegd op 28-04-2009 13:03:58
Eerst komt denken en daarna kan ik pas zeggen dat ik besta... Daarna besta ik pas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag is of je zonder taal kan denken niet of je zonder denken niet bestaat. Niemand twijfelt er aan dat we denken. Het is meer is denken een talig uiting van het cognitieve vermogen of iets anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je het zeggen maar het geeft geen antwoord op de vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je Anne... je bent wel eerlijk, maar het is pijnlijk wat je doet... heel pijnlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Anne
ik twijfel er wél aan of wij denken... zijn wij het werkelijk die denken of zijn er gewoon gedachten die door mensen worden opgevangen, zoals er voorwerpen worden gezien en geluiden worden gehoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ X ini X Op welke manier doe ik je pijn X ini X dat is echt niet mijn bedoeling ofzo.

@Deva dat is natuurlijk ook een mogelijkheid maar het probleem daarmee is de vraag waar komen die gedachte die je opvangt of de illusie van denken dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Anne
gedachten komen en gaan, maar waar vandaan en waar naar toe? Ik weet het niet... is dat een probleem?
We weten van heel veel niet waar het vandaan komt... de levensenergie, slapen en wakker worden, verlangens en behoeften, ideeën en inspiratie... en is dat een probleem als we het niet weten? Alleen als je er een probleem van maakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In den beginne was er de eerste mens. Er was nog geen zon. In de zin van: de zon was niet. Dus niet: de zon was er niet in de zin van "er was geen zon" of "de zon was afwezig". Nee, het hele concept "zon" was nog niet. Maar de eerste mens keek omhoog. Hij nam een gele cirkel waar. Die cirkel gaf veel licht, en warmte. En zie, op dat moment was de zon ontstaan. Doordat de eerste mens zich een zon gedacht had. Voordat de eerste mens aldus de zon creëerde, waren er nog vele universa mogelijk. Vele universa met zon, vele universa zonder zon. Universa met een groene zon. Universa met vierendertig zonnen. Universa met driehoekige zonnen. Maar de eerste mens zag één gele, cirkelvormige zon. Vanaf dat moment bestond die zon, en vanaf dat moment waren alleen nog maar die universa mogelijk waarin één gele cirkelvormige zon bestaat. Alzo verder gaand creëerde die eerste mens de rest van de wereld. We kunnen zelfs zeggen dat die eerste mens niet alleen de hele wereld, maar ook zichzelf creëerde. Immers, hij nam zichzelf waar. Voordat hij dat deed, was hij nog slechts een gedachte. Was, gegeven de creatie tot dan toe, nog een wereld mogelijk waarin de zon geen gasbol was, maar een gat in een hemelkoepel, dat ons zicht gaf op een groot vuur aan de andere kant van die hemelkoepel? We zullen het nooit weten. Als zo'n wereld niet mogelijk was, stond al vast dat wij veel later zouden ontdekken dat de zon een gasbol is. Maar misschien was zo'n wereld wel mogelijk. In dat geval was het pas door onze waarneming van een gasbol, dat deze beslissing werd genomen, en was pas vanaf het moment dat wij die waarneming deden de zon een gasbol. Hadden wij een gat in een hemelkoepel waargenomen, dan zou dat de verklaring voor de zon zijn geweest. Natuurlijk verandert een waarneming ook de geschiedenis. En tegelijk ook niet. Zoals gezegd, eerst was zon niet. Toen nam de eerste mens de zon waar. Vanaf dat moment was de zon er. Maar, nu komt het: vanaf dat moment was de zon er al vijf miljard jaar geweest. Heeft de waarneming van de zon de geschiedenis veranderd? Ja. Nee. Het doet er niet toe.
Ja, wij kunnen denken zonder taal.
Mensen die doofstom en blind zijn, mensen met alalie of afasie kunnen ook denken. Er zijn diersoorten die wetenschappelijk bewezen kunnen denken; ze gebruiken o.a. hun ervaringen om tot oplossingen van een probleem te kunnen komen (bijv. een aap die blokken stapelt om bij een hooghangende banaan te komen). Maar dieren hebben geen taal zoals mensen dat hebben.
Wat is taal eigenlijk? Het is een communicatiesysteem dat betekenissen weergeeft.
Als dit ontbreekt, kunnen we nog steeds denken, maar het wat moeilijker over brengen op een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oermensen konden denken (vuur maken, gereedschappen van vuursteen maken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal komt je hersenen binnen via het geroffel op je trommelvliezen en moet daarna eerst naar een hersencentrum die de roffels moeten omzetten in voor de hersens bruikbare impulsen. Met andere woorden, taal is alleen nodig voor de in- en output van onze hersenen.
Vergelijk het met een computer. Die blijft ook gewoon werken als je de randapperatuur uitschakeld.
De hersens werken dus ook gewoon zonder de in- en output van taal. Taal is alleen een communicatiehulpmiddel voor intermenselijke contacten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in 'mijn' werk met verstandelijk gehandicapten ken ik wel een paar mensen die zo'n ernstige verstandelijke beperking hebben dat ze geen taal gebruiken of begrijpen... ik zie bij hun inderdaad geen denken, wel impulsen: heel direct, zonder filtering, een direct reageren op prikkels...
maar ja, zij kunnen niet met mij communiceren over hoe ze waarnemingen ervaren, dus dat gaan we niet te weten komen...
we kunnen bij jouw vraag waarschijnlijk alleen maar veronderstellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij wel, ik denk dat je dan denkt aan de hand van beelden, kleuren en geuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is taal alleen maar bedoeld voor uitwisseling van ideeën. Iedere baby, zelfs ongeboren kan denken. Pas later leren ze praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan zeker. Taal gebruiken we vooral om te communiceren.
Let op: je BENT niet je ratio, je HEBT het. Je ratio gebruikt talige denkconstructies, om ze daarna te kunnen uitwisselen en vergelijken met andere mensen. Dat heet dus communiceren.

Input in je brein: zien, horen, voelen, ruiken, proeven. Output van je brein: taal en gedrag.

Het bouwen van die talige denkconstructie gaat volgens je eigen logica en ratio.
Je ziet dus op hoeveel plekken in dat hele proces het mis kan gaan: het bouwen van de denkconstructie volgens je eigen logica, de communicatie zelf, het filteren bij de aanhoorder, het interpreteren en nabouwen volgens andere logica van de denkconstructie bij de aanhoorder.

Verbazend eigenlijk dat het zo vaak wel goed gaat:) Zaak is om als spreker te checken wat er begrepen is en of dit klopt in jouw beeld.