Matrixborden op de snelwegen, je kent ze wel. Veroorzaken ze niet juist een groot aantal files?

Ik neem aan dat met behulp van camera's en sensoren door middel van software de borden op een maximumsnelheid worden gezet, bijvoorbeeld als mensen teveel dicht op elkaar gaan rijden.

Bij ongevallen en wegwerkzaamheden is de functie van de borden duidelijk, namelijk het beperken van de snelheid.

Bij drukke wegen lijkt het mij dat de borden averechts werken en files veroorzaken. Zou hier ooit serieus onderzoek naar gedaan, zo ja is er ook iets gedaan met de resultaten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Mijn antwoord op je "hoofdvraag":
Matrixborden veroorzaken geen files, dat doen bestuurders.
(uitgezonderd de "spook-matrixborden", zie voetnoot)

Als iedereen zich aan de (verplichte) snelheid van de borden zou houden, was er niets aan de hand.
Het is helaas zo in Nederland dat veel automobilisten zichzelf de beste chauffeur van het land vinden en dat de regels niet voor hen gelden.
Een ander deel der chauffeurs hanteert de regel "ik mag niet harder, dus jij ook niet."
Gevolg: kleven, remmen, file.

Een ander aspect is onvoldoende afstand houden.
Ik weet het soms "moet" je wel omdat je anders rechts wordt ingehaald, waarna deze persoon zich voor jou drukt, maar toch....

Ik ben iemand die (ondeugend) 115 rij, waar ik 100 mag.
Als ik in de verte de matrixborden op 90 zie staan en op de linkerrijbaan rij verlaag ik (gedoseerd) mijn snelheid en probeer een baan naar rechts te gaan.
Dit lukt niet vaak omdat daar ook verkeer rijdt.
Dan krijg je een "klever", die woest is op jou terwijl je je alleen maar aan de regels wilt houden om een prent te ontlopen. ;-)
Gevolg: remmen, file.

Ander voorbeeld: plotselinge regenbui, snelweg, max. snelheid 100.
De ene helft van Nederland laat z'n gas los (of gaat in de ankers), terwijl de andere helft 130 wil blijven rijden.
Uitkomst laat zich raden.

Conclusie: Als iedereen zich aan de matrixborden houdt,
heb je (m.i., maar wie ben ik) minder files.

Voetnoot: Soms kom je ineens, onverklaarbaar, een matrix tegen met de verplichting 50 te gaan rijden, terwijl je daarvoor "gewoon" 100+ mocht.
Dit gebeurt nogal eens bij afrit Houten op de A12 Utrecht ri. Arnhem.
Dit worden "spookmatrixen" genoemd.
Volgens de bevoegde instanties kan dit niet, maar ik heb het zelf meedere malen meegemaakt!

Scuzi voor de lange lap tekst, hope i made my point.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jazeker, de hoofdreden zelfs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iedereen zich exact aan de snelheid op de borden zou houden, dan zou het waarschijnlijk files oplossen. Maar als je op een snelweg zit waar je 120 km/u mag, de matrixborden geven 50 aan en je kunt 80 rijden, dan rijdt alsnog iedereen 80 en is het effect weg, waardoor je later wellicht helemaal stil komt te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben van mening dat ze files veroorzaken. Ik ken namelijk types die, als zo'n bord aanspringt, direct op de rem trappen, ervoor zorgend dat de achteropkomende auto ook vol in de ankers moet etc.
Voordat dan zo'n rij weer in beweging is.

Ik ging er vroeger altijd vanuit dat dat een adviessnelheid was trouwens, aangezien die matrixborden ook dusdanig uitgerust zijn dat er een rode rand om het getal heen gezet kan worden... Inmiddels weet ik beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor je reactie C4th. Ja voorzover ik weet waren het ooit adviessnelheden, maar ik geloof in de jaren '90 is er een wet aangenomen die er verplichte maximale snelheden van heeft gemaakt.
Nee, matrixborden veroorzaken echt geen files. Dit wordt gedacht, omdat je die borden pas ziet als er een file is. Er zit echt niet iemand bij het RDW met die borden te spelen om een file te maken, dat gaat gewoon andersom. De borden moeten er voor zorgen dat je niet met 120km/u op een stilstaande file ramt, zoals vroeger veelvuldig gebeurde. Nu zie je al van verre die dingen op 90 of 70 knipperen, en weet je wat je te wachten staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snelheid matrix borden zouden in theorie geen file kunnen veroorzaken. Echter ben ik een tijdje terug een bord tegengekomen, daar stond zo enorm veel informatie op over alle omleidingen i.v.m. een aantal werkzaamheden, dat we in de file stonden om het bord te kunnen lezen, na het bord was de file opgelost :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dankjewel voor je antwoord.