Wat is een goed doel?

a. Geld doneren aan een bestaand onderzoek dat vervolgens de huidige resultaten verbetert
b. Geld doneren aan een nieuw onderzoek dat vervolgens geen resultaten oplevert

Hoe beslis je of iets een goed doel is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een onderzoek levert bijna altijd resultaten op, anders heb je wel iets heel raars gedaan. Als echter het resultaat niet naar verwachting is en er bijvoorbeeld geen behandelmethode voor AIDS mee wordt gevonden wil dat niet per se zeggen dat het weggegooid geld is. Er is dan een optie uitgesloten of minder waarschijnlijk maakt, wat ons weer dichter bij een beter resultaat brengt.. Dan is het nog steeds een goed doel dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt het beter onder de armen verdelen, de linker en rechter arm...

Toegevoegd op 24-04-2009 17:10:07
Want er bestaat geen goed doel, in waarheid...
Het is altijd en per definitie subjectief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste XiniX, wat heb jij op de vrimibo gedronken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hij niet weet wat jij bedoelt, maar dat hij wel snapt dat hij dat niet moet vragen. :-)
Geld doneren aan een onderzoek kan een goed doel zijn. Edoch, je zegt het al: het gaat om _onderzoek_. Dat impliceert dat je vooraf niet weet of het onderzoek de huidige resultaten verbetert, dan wel geen resultaten oplevert, dan wel geheel onverwachte resultaten oplevert.

Ook al komt er een resultaat uit, dat resultaat hoeft niet meteen nuttig te zijn. Dat nut kan pas later blijken.

Neem bijvoorbeeld de laser. In het begin had men geen benul wat men ermee moest. Nu is duidelijk hoe nuttig die uitvinding was.

Of neem het onderzoek van Penzias en Wilson, die een bepaalde storing wilden onderzoeken. Ze kwamen erachter dat die storing afkomstig was uit de ruimte. Volkomen nutteloze informatie, want je had er niets aan.

Korte tijd later werd op grond van hun resultaten verder onderzoek gestart, dat uiteindelijk leidde tot de theorie van de Big Bang. De storing die Penzias en Wilson hadden ontdekt was het restant van die Big Bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klakkeloos aannemen dat bepaalde doelen"goed" zijn zoals in de maatschappij gemeengoed lijkt te zijn vind ik wat te gemakzuchtig. Ik ga je dan ok niet vertellen of a of b een goed doel is, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Het bepalen of een doel de kwalificatie "goed" verdient is dus subjectief en kan niet universeel gesteld worden.