als je de primaire kleuren mengt, krijg je de secundaire. Dus met alle primaire kleuren kun je de Secundaire (paars, roze, oranje) maken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanuit de primaire kleuren kan je de secundaire kleuren maken. De primaire kleuren zijn rood, geel en blauw; rood/geel= oranje geel/blauw= groen blauw/rood= paars
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, daarom hebben ze het ook andere woorden er aan gekoppeld...

Een kleur is trouwens op zich al heel vreemd, primair of secundair..
De regenboog heeft zeven kleuren? Dat weet iedereen... Maar waarom is dat zo? Omdat we zeven verschillen kunnen ontdekken, daarom... Het is ons perceptie-vermogen dat MAAR 7 verschillen kan maken... Konden wij als een computerscanner 24 bits kleuren zien, dan hadden we 2 tot de macht 24 namen nodig om elke kleur te benoemen...
Kun je me volgen?

De betekenis van primaire kleuren is, dat het die drie kleuren zijn die bij menging wit opleveren, meer niet...

Secundaire kleuren kunnen dat niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
XiniX... :-)
De primaire kleuren zijn: rood geel en bauw.
Als je deze kleuren met elkaar mengt krijg je een secundaire kleur: Rood+ geel + oranje; Rood + Blauw = Paars; Geel + blauw = groen.
Ga je deze secundaire kleuren met elkaar mengen krijg je tertiaire kleuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De primaire kleuren zijn de kleuren die noodzakelijk zijn om, als ze door menging met elkaar gecombineerd worden, het grootst mogelijke kleurengamma, of gamut te verkrijgen. Welke kleuren dit zijn hangt af van het kleurmengsysteem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
over kleuren mengen:
bij het mengen van de primaire kleuren licht ontstaat er wit licht, maar bij het mengen van verf krijg je het kleurengamma (rood+blauw=paars e.d.)

(de primaire kleuren heten officieel magentarood, ciaanblauw en citroengeel)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De primaire kleuren in licht zijn:

Rood, Groen en Blauw. Afgekort RGB vernoemd

Door de eerste te mengen krijg je de tweede soort. afgekort CMY

De secundaire kleuren zijn Cyaan, Magenta en geel (Yellow): geel is een mengsel van 100% groen en 100% rood, cyaan is een mengsel van 100% groen en 100% blauw, magenta is een mengsel van 100% blauw en 100% rood.

Dat is het verschil wat bij licht betreft.

Nu de verf.

Nu is het zo dat bij verf de primaire kleuren CMY zijn.

En de secundaire kleuren RGB.

De secundaire kleuren zijn dan Rood, Groen en Blauw: Rood is een mengsel van 100% Geel 100% magenta, Groen is een mengsel van 100% Geel en 100% Cyaan, Blauw is een mengsel van 100% Cyaan en 100% magenta.

Dat si het verschil in het verf mengen.

Precies het tegenovergestelde van licht dus.

Toegevoegd op 24-04-2009 13:35:00
O ja, een secundaire kleur is een menging van 2 primaire kleuren in de zelfde verhouding, maar dat kon je er al uithalen dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We maken onderscheid tussen additieve menging en subtractieve menging. Additief is als je bijvoorbeeld rood licht en groen licht tezamen op een wit scherm projecteert, je geel krijgt. Een kleurentelevisie heeft rood, groen en blauw als basiskleuren, hierbij worden andere kleuren door additieve menging gevormd. Subtractief als je met een geel en een blauw kleurpotlood over elkaar heen schrijft, je groen krijgt.