Als je een lamp op een spiegel laat schijnen, is er dan meer licht dan wanneer er geen spiegel in de ruimte is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Het licht dat op een opppervlak ( bijvoorbeeldeen muur) valt, wordt deels teruggekaast en deels geabsorbeerd. De spiegel absorbeert geen licht, maar weerkaatst alles. Daardoor kan het licht via de spiegel weer een ander object bereiken. Er is niet meer licht, het licht wordt alleen 'nuttiger' gebruikt en komt op andere plaatsen terecht. In feite doet een reflector van bijvoorbeeld een halogeenspot hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die Sanneke;

Omdat de spiegel het schijnsel van de lamp weerkaatst zal dat beter worden verspreid en is de kamer beter verlicht; de spiegel werkt dan in feite als reflector. Je ervaart dit als 'meer licht' maar de meetbare lichtsterkte is volgens mij niet groter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja.

Alles wat je ziet is een weerkaatsing van licht.( zonder licht zie je tenslotte niets )

De extra reflectie van de spiegel geeft dus meer licht.
Dit is ook heel eenvoudig te beoordelen als je met een spiegel speelt en de reflectie door je huiskamer laat gaan.
Het punt waar de reflectie de muur raakt is dan heel helder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja uiteraard!
Er zit niet voor niets bij een hele hoop lampen een stuk aluminium of ander reflecterend materiaal achter de lamp. (zie bv het plaatje)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, uiteraard niet. Het wordt alleen een andere, wellicht voor jou gunstigere, kant op gestuurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De lamp zelf geeft natuurlijk niet meer licht, maar er wordt wel meer licht effectief in de ruimte gebruikt. Het voorbeeld hierboven van de reflector in een lamp is een duidelijk voorbeeld.

Een donkere muur of zwarte vloertegels hebben het tegenovergestelde effect.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
meer licht kan nooit, dat zou betkenen dat er energie is bij gekomen...... dat zou dan een hele eenvoudige/goedkope manier zijn om energie te maken. Het licht wordt eenvoudigweg beter verdeeld. Het is als een vaatje olie van 10 liter in de zee of 1 een vlek van 1 liter, kwestie van perceptie en verdeling.