Goeievraag!

Heb even rond zitten te snuffelen en vond hier een interessant stuk:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het laatste stuk staat het antwoord op de vraag: "Het feit dat sommige geheugensporen verwaarloost kunnen raken houdt in dat sommige herinneringen die je lang niet gebruikt verloren kunnen gaan. Zo wissen de hersenen dus eigenlijk dingen die blijkbaar niet belangrijk zijn – als ze wél belangrijk waren zou je ze wel vaker gebruiken! – en komt er weer plek voor nuttige herinneringen."

Andere antwoorden (7)

Denk dat dit onbeperkt is. Heel actieve mensen die veel reizen en mensen ontmoeten hebben dat. Dus hoe meer je die hersens gebruikt hoe beter. Weer een scherpe herinnering aan een goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk op dit moment nog niet.
Volgens mij kun je de hersenen zien als de harde schijf van een computer waar informatie wordt overschreven.

Als je oneindig veel herrineringen op zou kunnen slaan zou je elke gebeurtenis tot in detail kunnen reproduceren.

Het feit dat we lang niet onze volledige hersencapaciteit gebruiken laat deze vraag nog enigszins in het midden.

moet zijn herinneringen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat alle gebeurtenissen in je leven wel opgeslagen worden maar dat het 'opgraven' van die herinneringen moeilijker wordt naarmate er meer tijd is verstreken. Ik praat dan niet over het korte-termijn geheugen waarvan de 'inhoud' later wordt verplaats naar het'lange-termijn geheugen.
Heel vaak gebeurd het dat je door 'iets' weer wordt herinnerd aan een gebeurtenis die je allang vergeten was.
Als je het vergelijkt met een harde schijf zou je kunnen zeggen dat alles wel is opgeslagen maar je weet niet meer in welke map.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet oneindig, maar wel heel veel.
En bedenk eens wat er gebeurt als je een bepaalde geur ruikt, vanille of chocola...
Je hebt allerlei herinnerings 'triggers' die je dingen doen
herinneren die je eigenlijk al 'vergeten' was.
Ook smaak kan zoveel doen, als je iets proeft, ben je ineens weer bij je grootouders thuis bijvoorbeeld, waar opa altijd zo'n heerlijke appeltaart bakte. Opa?.... ja, emancipatie, hihi en oma deed de tuin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Herinnering is niet alleen opslag maar ook weer bovenhalen.

Verder zijn er verschillende geheugens. Er is een feitengeheugen, een kinetisch geheugen etc. Die verschillen in mate van weer op kunnen halen en in opslaan.

Het is onbekend of gegevens ook worden 'overgeschreven'.

Antwoord op de vraag is in stricte zin niet te geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige mensen schijnen dit te kunnen. Dit heet hyperthymestia.

Zie ook
http://www.goeievraag.nl/vraag/heet-aandoening-waarbij-onthoudt-soort.1929
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan hier niet met zekerheid op antwoorden, maar ik kan het in iedergeval niet. Het opslaan wel, maar ik vergeet het dan ook weer.
Geheugen als een zeef..

Dus misschien zullen sommige mensen het wel kunnen. Maar ik niet.
Het verschilt denk ik per persoon.