Is het mogelijk dat er een kleur bestaat, die nog nooit iemand gezien heeft?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik denk het wel,
insecten zien bijvoorbeeld bloemen met een ultraviolette uitstraling als extra aantrekkelijk, wij zien die
kleur wel , maar niet zoals zij het zien.
wat is kleur? en wat zien wij?
trillingen? meerdere kleuren bij elkaar
alles bestaat uit wit licht
sommige mensen geven elke kleur een getal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Deze kleuren bestaan. Bijvoorbeeld: Infra-rood en ultra-violet kan een menselijk oog niet waarnemen. Er zijn andere dieren die dit wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hehehehe - tegelijkertijd hetzelfde antwoord ;-)
Er zijn er twee:

infrarood
ultraviolet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jaaaah...klopt!!!
Ja hoor: een kleur is in feite een bepaalde golflengte van licht. En sommige van die golflengtes (ultraviolet, infrarood) vallen simpelweg buiten het voor ons zichtbare spectrum.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk, er zijn vast wel kleuren die nog nooit zijn samengesteld (dus een bepaalde verhouding van verschillende andere kleuren bij elkaar). In 2007 is zelfs nog een hele nieuwe kleur ontdekt (dus geen mengsel van andere kleuren), zie link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt mij echt volkomen onzin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat precies lijkt je onzin?
alle kleuren die we zien zijn indirecte waarnemingen.
Bij een compleet andere belichting verandert ook onze waarneming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is natuurlijk heel goed mogelijk, maar dat zullen we misschien nooit te weten komen...
Er bestaan wellicht talloze zaken die we nog niet hebben waargenomen, omdat ze zich gewoonweg nog niet voor onze ogen hebben vertoond...