Bestaan er vragen zonder antwoorden?

Ik denk dat iedere vraag een antwoord heeft.
Ik denk zelfs dat iedere vraag een concreet antwoord heeft.

Het probleem is echter dat niet iedereen dat antwoord kan accepteren. Maar dat sluit dus niet uit dat er een antwoord is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ik heb een vraag gesteld op GOEIEN VRAAG waarop ik geen antwoord heb gekregen. Ook nergens kunnen vinden. Maar ergens moet er een logische verklaring voor zijn. het duurt misschien nog wel 50 jaar voor dat we het weten, maar als het verschijnsel nooit meer voorkomt dan zal er ook nooit een antwoord komen. Zo zullen er nog wel meer vragen bestaan op de wereld. Dus ja, er bestaan vragen zonder antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je verklaring met een verschijnsel dat wellicht nooit meer voorkomt heeft me doen overtuigen dat we op dit moment nog geen antwoord hebben op sommige vragen, maar dat tevens sommige vragen hierdoor voor altijd onbeantwoord blijven.

Andere antwoorden (15)

Eens! Ik denk dat ook; sommige vragen hebben meer antwoorden ( denk maar aan de vraag; hoe is de aarde onstaan?) ivm geloofsovertuiging of achtergrond. Maar verder heeft (bijna) elke vraag een antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee want je kunt altijd op elke vraag een antwoord geven. Hoe onzinnig of flauw het antwoord ook zal zijn.

Een antwoord zoals: ja, nee, misschien, ik enz zullen op de meeste vragen wel een antwoord geven. Ookal is het antwoord niet correct het is een antwoord.

Zo is er voor elk antwoord ook wel een vraag te bedenken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou wel erg graag een optie willen zien waarmee eenieder een lijst van vragen kan oproepen waarvan de vrager na bijv. 14 dagen aan gegeven heeft nog geen voldoende goed antwoord te hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is inderdaad een leuk idee.
Ik ben het hier deels mee eens. Ik denk ook dat iedere vraag een antwoord heeft, maar ben niet van mening dat iedere vraag een concreet antwoord heeft. Sommige vragen zijn complex en bij de beantwoording spelen meer op de achtergrond liggende aspecten mee. Bij een concreet antwoord zouden deze niet meegenomen worden in de beantwoording.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestaan wel vragen waarvan het antwoord nog niet gevonden is, maar uiteindelijk zal elke vraag een antwoord hebben alleen moet er beter gezocht worden. Veel wetenschappelijke onderzoeken hebben vragen waar nu nog geen antwoord op is. Dit betekent niet dat er ook geen antwoord bestaat op deze vraag maar dat ze verder zullen moeten gaan met het onderzoeken om tot een antwoord te komen op de onderzoeksvraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij heel veel filosfische vragen (niet exacte wetenschap) roepen de antwoorden telkens een nieuwe vraag op. Het antwoord is allen maar een stap in het proces naar een nauwkeuriger vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helaas heeft niet iedere vraag een 'concreet' antwoord. Er zijn wel vragen die meer dan 1 antwoord hebben, er zijn vragen die multi-interpretabele antwoorden hebben en er zijn vragen die alleen beantwoord kunnen worden met een nieuwe vraag.

Een vraag zonder antwoord bestaat, zolang je het antwoord dat je zoekt (niet het antwoord dat je niet accepteert) niet hebt gekregen. Het kan dat het antwoord ook niet kan worden gegeven (wat filosofisch gezien dan weer het antwoord is, echter niet een concreet antwoord).

Vraag: Hoe denk jij over het bestaansrecht van de geest?
Antwoord: welke geest?
Antwoord: bestaansrecht in welke mate?
Antwoord: Ja
Antwoord: Nee

Welke van de bovenstaande zal 'het antwoord' zijn? Concreet antwoord?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een antwoord op een vraag is altijd mogelijk. Of jij dat antwoord nuttig-zinvol of acceptabel vindt, is iets anders.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Je krijgt altijd een reactie en die reactie is een antwoord. Van één bepaald persoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk kun je op iedere vraag wat blaten en dat een antwoord noemen (Hoe snel bewegen de vleugels van een bij? Blauw.) maar niet op iedere vraag is een juist antwoord mogelijk. Als ik vraag "welke kleur heeft de staart van de eenhoorn van de huidige koning van Frankrijk?" dan kun je allerlei kleuren opnoemen, maar geen daarvan is een juist antwoord.

De vraag is semantisch juist, maar omdat de premissen niet kloppen (er is geen huidige koning van Frankrijk, laat staan dat er een huidige koning van Frankrijk is met een eenhoorn in zijn stal) is de vraag zinledig en daarmee onbeantwoordbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, als je een retorische vraag stelt, dan wordt er geen antwoord verwacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elk vraag heeft een antwoord is slechts een reactie op een gestelde vraag of opmerking. Ook stilte is een antwoord. Het is wel mogelijk dat er geen eenduidig antwoord is en lomt regelmatig voor dat een derde persoon kritiek heeft op een antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
om in termen van Newton te spreken :"actie reactie "
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja hoor net zoals er antwoorden zijn zonder een vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor, er zijn vragen die een paradox impliceren en waar dus geen antwoord op bestaat. Denk bijvoorbeeld aan:

Wat gebeurt er als een onstopbare kracht op een onbeweegbaar object botst?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een heel goed voorbeeld wat je geeft (Y) Maar het mag dan wel een onstopbare kracht zijn, als het object onbeweegbaar is, zal het niet gaan bewegen, hoe dan ook. Anders is het geen onbeweegbaar object.
Je kunt iedere vraag beantwoorden met 1 of meer antwoorden. M.i. is meer de vraag of het JUISTE antwoord op iedere vraag gegeven kan worden.
Dat is inderdaad het geval. Maar niet door ons, mensen, maar door God. Nog even geduld dus met (het antwoord op je) vragen ;-)