Waarom zeg je "au" als je valt, je stoot o.i.d.?

Waarom roep/zeg je niet iets anders?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (10)

Dat is aangeleerd. Een baby gaat gewoon huilen en au zeg je pas nadat je moeder dat heeft gezegd (gruwelijk: doet het au?).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is inderdaad aangeleerd gedrag. Kijk maar in een land waar ze een andere taal spreken. Daar hebben ze hun eigen "au".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Servië zeggen ze "jao", in Engeland "Ouch" ..

En in het stenen tijdperk zeiden ze "jabadabadoo... au au au" ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hahahaha...''jabadabadoo…''....hijs leuk ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik krijg er twee duimpjes neer voor, maar in Servie is het echt Jao en in Engeland echt ouch ... wat een aikols ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
even 1 ding. in engeland zeg je geen ouch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
a man walks into a bar. Ouch!
Wat zeggen ze dan???
Bij mij komt er toch vaker iets anders uit hoor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1) Als je jezelf écht bezeerd dan stoot je een hoeveelheid lucht uit je longen. Op het moment dat je daar middels je mond bewust of onbewust een klank aan mee geeft zal dat dus altijd een geluid zijn met een overduidelijk klinker geluid.

"Klinkers zijn klanken waarbij de lucht ongehinderd door de mond naar buiten komt" bron: Wikipedia

2) Daarnaast zal er een stukje zijn aangeleerd.

De combinatie van 1 en 2 is denk ik het antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zeg niet altijd au als ik pijn heb: alleen maar als het niet zo erg is, en je dus tijd hebt om na te denken wat je zegt. AU is dus het aangeleerde gedrag van "pijnaanduiding", maar toen ik mijn arm had gebroken was het meer iets van: AAAHAAAOOEOEHAHAOEHAHA ofzo, dat is juist weer het "instinct" :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bij mij is het meer "ai", "f*ck" ,"k*t", "kl*t*" of "*****"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als 't een beetje pijn doet (en dus niet veel voorstelt), roept men wat aangeleerd is. In Nederland wordt de kinderen 'au' geleerd. Als iets onverwacht vreselijke pijn doet, dan zijn volgens mij de cultuurverschillen verdwenen en roept iedereen hard 'AAAAA...'. Tenzij 't de longen betreft, dan is 't vaak iets van 'OOOO...'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zeg meestal: grrmmbblllll
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit is je gewoon aangeleerd toen je baby was.