Zie jij problemen of zie jij oplossingen ?

Ik merk in mijn directe omgeving regelmatig dat je twee verschillende type mensen hebt. Als er iets verandert of er dient iets te veranderen, dan krijg je mensen die altijd alleen maar problemen zien (type 1.) en je hebt mensen die denken in mogelijkheden en oplossingen. (type 2.)

Evolutionair gezien, is degene die zich het makkelijkst kan aanpassen aan veranderende omstandigheden, de meest succesvolste. Typisch dat er dan nog zoveel zijn van type 1.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als ik een probleem heb, maar wéét dat er een oplossing voor is, heb ik in principe geen probleem... maar als er geen oplossing is, dán heb ik pas een probleem...

Over het algemeen sta ik zo positief in het leven dat ik niet zozeer problemen tegenkom als wel uitdagingen, mogelijkheden en oplossingen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

de vraag is een beetje vreemd. Ik zie oplossingen voor de problemen die ik zie. Je ziet problemen, om te zorgen dat jer er niet door overvallen wordt. Dat is evolutionair natuurlijk wel nuttig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de vraag zo stelt krijg je vooral "oplossingen" als antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat mensen problemen zien kan ook een strategie zijn om aandacht of steun te verkrijgen.
Allemaal hebben ze het instinct om te overleven.
Misschien is type 1 wel veel afwachtender en laat type de problemen oplossen. Daar word je minder moe van.
Een onderzoek zou wel helpen.
AWM
15 jaar geleden
Als je beren op de weg ziet.....

Zie je dan van angst alleen die beren?

Of zie je ook de weg, dus de manier om verder te komen?

Als je ze allebei in voldoende mate ziet, dan kom je het verst:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie vaak meer problemen dan mijn vrouw. Maar ik wil soms al over die problemen nadenken voor ze optreden, om alternatieven te kunnen bedenken. Voor haar zie ik wellicht alleen maar problemen, maar ik vind dat persoonlijk wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wees blij dat jij er maar twee opmerkt ik heb er vaak met veel meer te maken. Hoe meer je er op let hoe beter je sommige mensen in een vakje kan plaatsen. Jou type 1 mensen geven jou de prikkel en daardoor de aanzet dingen in jou directe omgeving te veranderen en ze houden je scherp(niet altijd even leuk) Jou type2 voltooien dingen door met oplossingen te komen(wel meestal leuk) Zo houden ze alles in evenwicht. De evolutie gaat voor de mens steeds minder vaak op zodat de andere , minder succesvolle groep, ook kansen krijgt. Ik denk dat dit een van de tekenen zijn dat de evolutie voor de mens aardig rammelt en het niet goed gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn voor positieve mensen alleen oplossingen die door de problemen van pessimisten gecreerd zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie vooral mogelijkheden en leermomenten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder oplossingen en mogelijkheden zijn er ook geen problemen...

En een oplossing voor een probleem is er vrijwel altijd. En wanneer die oplossing er niet is dan creeër je wel mogelijkheden om zo dicht mogelijk bij de oplossing in de buurt te komen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het zo simpel stelt, dan is het tevens een evolutionair bewijs dat beide types hun bijdrage hebben geleverd aan het overleven van de soort "mens".

In mijn omgeving zie je overigens veel meer types, maar ontzettend weinig spirituele types. Evolutionair gezien hebben deze types zich dus onvoldoende kunnen aanpassen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allebei. Als ik een probleem zie , ga ik net zolang piekeren tot ik de oplossing weet.