Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In Belgie zijn de meeste mannen klein en hier juist groot, Hoe kan dat?

De gemiddelde lengte van mensen in Nederland is de grootste ter wereld. Al div. generaties worden de kinderen groter dan hun ouders, jongens van 1m80 en nog wel veel langer is hier niets bijzonders. Omstandigheden (evolutie) of wat dan ook hebben hier zeker invloed op. Maar waarom stopt dat bij de grens van Belgie? Deze jongens zijn vaak wel 20 cm korter!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door goedkope medicijnen (peniciline, inentingen etc.) en voeding worden mensen met de juiste genen langer. Dat betekent dus dat er sinds de Tweede Wereldoorlog een grote toename in de lengte van mensen in West-Europa zit. Degenen met de "langste" genen profiteren daar dus extra van. Aangezien in Nederland de meeste mensen Scandinavische genen hebben, zitten we dus met de andere Scandinaviërs in de groep met gemiddeld de langste mensen. Even ervan uitgaand dat de voeding en medische zorg in België even goed is als in Nederland zou dat dus betekenen dat die gemiddeld andere genen hebben, Franse bijvoorbeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is een theorie dat het komt doordat we als Nederlands het meeste melk van de wereld drinken per persoon. In de melk zitten groeihormonen en daarom worden we zo groot hier. Ik weet niet of het helemaal waar is, maar het klinkt opzich niet onlogisch vind ik zelf, melk is in eerste instantie voor kalfjes om snel te groeien en aan te sterken, dus er zou wat in kunnen zitten toch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou dat zou best eens kunnen, ik drink nl. minstens 0.6 L melk per dag (als ik opsta, in 1 keer) en ik ben zeker niet klein met 1.90m op 14 jarige leeftijd!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er is ook een theorie van de omgekeerde evolutie. Dit leert dat Nederlanders steeds langer worden omdat Nederland door het broeikaseffect over enkele decennia onder water loopt waarbij alleen lange mensen het hoofd boven water kunnen houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding