Wat zou er kunnen gebeuren als in een groot flatgebouw iedereen op hetzelfde moment zijn wc doortrekt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (9)

dan trekt iedereen de wc door. de riolering is er op gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eén enorme piek in het drinkwatergebruik...

En verder sluit ik me aan bij het eerste antwoord...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niets bijzonders. Dan stroomt er even veel meer water door het pijpenstelsel.

Het waterbedrijf zal er meer van merken, want die zien het waterverbruik plots omhoog gaan. Dat zien ze ook in de pauze van een voetbalwedstrijd, als heel Nederland snel naar het toilet rent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een waterval door de riolering. Maar die kan dat wel aan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de waterdruk zal iets afnemen doordat al die stortbakken weer gevuld worden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Roos44;

Ik kan me voorstellen dat bij oudere flatgebouwen de vraag naar water heel even zo groot wordt dat de waterdruk kort wegvalt en niet alle wc's evengoed doorspoelen, maar alleen bij diegenen die achteraan in het lediingenstelsel zitten. Voor de riolering zou het in principe niets uit mogen maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het algemeen zal er niks gebeuren e.e.a. is afhankelijk van de hoogte van het flatgebouw. Het drinkwaternet heeft namelijk een minimum druk van 2,5 bar (max ca. 4-5 bar).

Als het flatgebouw hoger is dan 25 meter moet er in het gebouw een opjaagpomp staan om de druk op te voeren. Flatgebouwen van 10 meter hoog zullen waarschijnlijk niet zo'n pomp hebben. Dat betekent dat inwoners op 10 meter hoogte nog maar een druk zouden hebben van 1 bar.

Als iedereen in het gebouw de wc doortrekt* kan de druk bij die desbetreffende persoon wegvallen. Dit gebeurt natuurlijk alleen wanneer de drinkwater leverancier problemen heeft om het net op druk te houden, want normaal is de druk tussen 4 en 5 bar en dan is er geen probleem.

*op het moment van doorspoelen gebeurt er nog niks, verlaging van druk begint pas wanneer de reservoirs worden gevuld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Overstroming, waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha, van de week zapte ik voor ik naar mijn werk ging langs Ned's Survival Guide, en daar ging het precies hierover: als alle toiletten van de school tegelijkertijd door werden getrokken, zou dat een 'atomic flush' zijn waardoor de septische druk zo hoog op zou lopen dat het hele gebouw een meter de lucht in zou springen...

Ook Nickelodeon gekeken?