Jupiter is de grootste planeet die tot nu toe ontdekt is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
= niet waar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
grootste planeet van ons zonne stelsel er zijn vele grotere planeten ontdekt buiten ons zonnestelsel.
Waar? In ons zonnenstelsel? Dat is Jupiter. De grootste planeet buiten ons zonnenstelsel is Dubbes TrES-4 ongeveer 1,7 keer zo groot als Jupiter.
Er zijn vast nog veel grotere planeten, maar die kunnen we helaas niet zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
TrES-4 is met 0,919 Jupiter massa's niet de grootste...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet niet massa en grote door elkaar halen vriend. De omvang van de planeet is 1.7 keer zo groot, maar omdat het ligt materiaal is weegt hij minder.
http://en.wikipedia.org/wiki/TrES-4
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je kijkt naar radius, heb je gelijk. Als je kijkt naar massa, heb ik gelijk. Peace, vriend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
^Het kan lezen!^
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vergeet niet dat WASP-12 b binnen de foutmarge even groot is.
http://www.exoplanet.eu/planet.php?p1=WASP-12&p2=b
Jupiter is de grootste planeet van ons zonnestelsel. De massa van de andere zeven planeten samen is zelfs nog kleiner dan die van Jupiter.
We weten nog niet veel af van andere zonnenstellen, omdat het nog niet mogelijk is om daar naartoe te reizen, maar ik denk dat daar nog wel grotere planeten zijn.

Danny
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou... Volgens wikipedia is de grootste exoplaneet XO-3b met een massa van 11,79 Jupiter massa's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet niet massa en grote door elkaar halen vriend. De omvang van de planeet is 1.7 keer zo groot, maar omdat het ligt materiaal is weegt hij minder. En ik lees toch echt 'grootste' en niet zwaarste.
http://en.wikipedia.org/wiki/TrES-4
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou, er is niet gespecificeerd wat de "grootste" is. Grootste massa, grootste radius. Als je kijkt naar de grootste radius, dan heb je wel gelijk. Mea culpa.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nouja ik neem aan dat de vraagsteller met grote de radius bedoelde. Maarja sorry was ik lullig overkwam, was niet de bedoeling. We weten iig meer als Qris haha.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik stel voor dat we het gaan hebben over de grootste dichtheid, of de grootste albedo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het mogelijk om de albedo vast te stellen dan? Lijkt mij vrijwel onmogelijk over zo'n afstand. En voor dichtheid mag jij lekker uitgaan rekenen. Wat nog wel een intressante vraag is, wat is de kans dat deze planeten in deze tijd nog die omtrek hebben, en of ze uberhaubt nog wel bestaan.
De grootste tot nu toe is CT Cha.
Zie link
Deze is 2,2 maal de grootte van Jupiter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige mensen hebben al delen van het goede antwoord gegeven, ik zal proberen volledig te zijn.

De grootste planeet in ons zonnestelsel is Jupiter, zowel qua straal als qua massa. De grootste planeet die tot nu toe ontdekt is buiten ons zonnestelsel is CT Cha b, met een straal 2.2 keer zo groot als die van Jupiter.

Het is echter de vraag of je dit object met een massa van 17 maal jupiter’s massa nog wel een planeet kan noemen. De meeste astronomen leggen de grens bij 13 maal jupiter, omdat bij die massa deuteriumfusie plaatsvind, en je misschien beter van een soort mislukte ster kan spreken dan van een planeet.

Van de exoplaneten met een massa van minder dan 13 keer Jupiter is dan TrES-4 of WASP-12 b de grootste planeet, allebei ongeveer 1.8 keer zo groot als Jupiter. Deze twee zijn overigens niet veel zwaarder dan Jupiter, maar ze zijn waarschijnlijk zo groot omdat ze heel dicht om hun ster heen draaien, en dus uitzetten omdat ze heet zijn.

De zwaarste planeten wegen meer dan 20 keer zoveel als Jupiter. Het is echter de vraag of je dit nog planeten kunt noemen, omdat ze zwaarder zijn dan de lichtste sterren.

We hebben echter nog lang niet alle exoplaneten ontdekt, dus zullen er ongetwijfeld nog veel grotere zijn.