Nee.
(hete)Luchtballonnen werken volgens de wet van achimedes.
Op grond niveau heeft de ballon een lagere dichtheid dat de lucht en stijgt dan op tot het een laag bereikt met dezelfde dichtheid.

Boven de dampkring is geen lucht en dus ook (nagenoeg) geen dichtheid van massa. Daar je een ballon geen dichtheid kleiner dan 0 kan geven kan je dus niet de ruimte in met je ballon.

Zelfs als je een ballon zou kunnen bouwen met een dunne 'schil' en die vacuüm trekt moet je nog steeds rekening houden met het gewicht van het materiaal waar je de ballon van hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, daar is geen lucht, dus kun je daar ook niet "drijven".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat kan niet. De dichtheid van de inhoud van de ballon moet altijd op zijn minst kleiner zijn dan de dichtheid van de omgeving waarin de ballon zich bevindt. Aangezien de dichtheid van de ruimte nagenoeg 0 is, kan die van de ballon nooit minder zijn, zodat de ballon daar dus niet kan blijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de lucht in de ballon koelt zeer snel af wanneer deze door de dampkring heen probeert te komen. In sommige lagen is het 120 graden onder nul. verder kan een mens er door het gebrek aan zuurstof niet lang overleven in de dampkring.

dus, nee, het is niet mogelijk om door de dampkring heen te reizen met een heteluchtballon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk niet.
Je verbrand levend, en je luchtballon erbij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De (warme) lucht in de ballon moet lichter zijn dan de koude lucht er omheen, aangezien buiten de dampkrig helemaal geel lucht is zal dat niet lukken