Dat is een tekst uit de bijbel, waarin uitgelegd wordt dat de adem der dieren naar de aarde terugkeerd na hun overlijden en dat van de mensen naar de hemel. Ikzelf geloof dat niet in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het te maken heeft met de richting waarin uitgeademd wordt, dieren wijzen over het algemeen met de kop omlaag waardoor het uitademen ook die kant op gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals al beantwoord is, is er een aantal wetenschappelijke en weerneembare bewijzen tegen. Het feit dat dit een tekst uit de bijbel is (zoals in antwoord voor mij), geeft mij te kennen dat je vraag niet 'unbiassed' is. Met andere woorden, je gaat uit van de waarheid van de woorden en stelt niet de vraag zelf.

Mijn vermoeden is dan ook dat je al snel een discussie 'welles/niets' zult krijgen, waarin ieder antwoord dat je tegenspreekt en niet een argument geeft waarmee je je eigen idee kunt onderbouwen geeft, zult afkeuren (zoals het eerste antwoord).

Het is namelijk zo dat je adem (indien zichtbare damp) zich in koudere omgevingen iid omhoog zal bewegen (onze neus bevindt zich wat hoger). Die van dieren zal op bepaalde hoogte (bij paarden en koeien bijvoorbeeld) vergelijkbare effecten ondervinden. Dieren die met hun neus dichter bij de grond leven, zouden het genoemde effect 'richting aarde' kunnen ondervinden omdat bij oude vaak ook 'grondvorst' aanwezig is en dus de laag heel dicht bij de grond de condens dusdanig snel verzwaard dat dit direct neer slaat.

Het is in geen geval zo dat dieren om hun (waarschijnlijk voor jou religieuze instelling) 'onderdanigheid' aan de mens dichter bij een hel staan dan mensen. Waaruit je dan wellicht een antwoord waarbij iemand die zegt 'mijn adem gaat ook omlaag' kun afdoen als: 'dan zul jij ook wel ....' vul maar in.

Al met al is je vraagstelling niet in lijn met de realiteit, zonder de natuur wetenschap vast te houden: met andere woorden: Waarom gaat de adem dicht bij de grond omlaag en hoger omhoog? Of: Waarom gaat dichter gecondenseerde adem eerder naar beneden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dit te maken heeft met bijbelteksten die vertaald zijn vanuit latijn en/of Oud-Grieks. In die talen werd het woord adem (latijn 'spiritus') ook gebruikt voor 'geest' of 'ziel'. Of nauwkeuriger: volgens de Romeinen waren je adem en je geest één en hetzelfde.

Volgens het christelijke geloof heeft de mens een ziel, dus zijn adem/geest/ziel stijgt na de dood naar de hemel. Volgens hetzelfde geloof hebben dieren geen ziel, dus hun zielloze adem gaat terug naar de aarde. (Overigens iets heel anders dan een enkeltje hel, omdat dieren geen ziel zouden hebben, zouden kunnen ze daar óók niet terecht kunnen komen!)

Overigens zie ik persoonlijk geen reden om aan te nemen dat er zoiets als een ziel bestaat.