Leonardo da Vinci: dè Homo Universalis!
Maar natuurlijk! Leonardo da Vinci is in mijn ogen de beste wetenschapper, want hij had simpelweg een werkelijk onverzadigbare nieuwsgierigheid. Hij was wiskundige, ingenieur, uitvinder, anatomicus, schilder, beeldhouwer, architect, botanist, musicus, schrijver... En in zijn denkwijze/visie was hij zijn tijd ver vooruit. Dit is onder meer terug te zien in zijn ontwerpen voor een helikopter, een zonnecel, een tank en een rekenmachine.

Dat weten we pas als de wetenschap ooit op is gehouden.
Charles Darwin. Die beredeneerde op basis van wat hij tijdens zijn reizen allemaal in de natuur zag hoe soorten ontstaan. Een mega prestatie!
Leonardo da Vinci

Een kunstenaar/wetenschapper/fantast

Die op tekening dingen heeft ontworpen die toen onwaarschijnlijk voordeden, maar heden ten dagen in normaal zijn.
Alexander Fleming, de ontdekker van penicilline. Waarom lijkt me wel duidelijk.
Eigenlijk vrij simpel: ik heb mijn leven te danken aan penicilline. Ik heb ooit een buikvliesontsteking gehad, en zonder bovengenoemde uitvinding zou ik er niet meer zijn.
Einstein. Celsius en Farenheit
da vinci ben ik het ook mee eens, ongelovelijke dingen die die man gepresteerd heeft.
Zo schreef hij vaak twee stukken tegelijk, tevens schreef hij altijd van rechts naar links in spiegelschrift om te voorkomen dan zijn ideeen gestolen werden.
Tevens heeft hij de helicopter, automatische wapens etc uitgevonden al voor de mogelijkheid bestond deze te produceren.
Nikola Tesla, die de hele elektrotechniek een nieuwe impuls gaf.
Euler. De grootste wiskundig geleerde die ooit heeft geleefd. Naar hem is het getal van Euler genoemd ( e, ongeveer 2,717) en de constante van Euler.
Darwin als grondlegger van het volledige vakgebied dat biologie heet, en het effect dat zijn evolutietheorie had en heeft op het verbeteren van de medische wetenschap, alsmede het verhogen van efficiëntie van landbouw en voeding.

Einstein en Planck (onder anderen) voor het onweerlegbaar aantonen dat natuurkunde niet werkt volgens menselijke logica, maar op kleine schaal volgens een merkwaardig proces dat kwantummechanika heet, en op grote schaal volgens de relativiteitstheorie. (Hoewel het nu wachten is op de wetenschapper die deze twee disciplines definitief samen weet te voegen.)

Hubble voor het onweerlegbaar aantonen dat het universum niet statisch is.

En bij die laatste wil ik nog een paar persoonlijke favorieten voegen: Wilson en Penzias, voor het gedurende meerdere dagen systematisch vogelpoep-vrij maken van hun radiotelescoop, wat onverwacht heeft geleid tot de bevestiging van de oerknal.
Alle 6, sorry.
Dit is nou een interessante vraag. In eerste instantie was ik aan het denken aan mensen die de fundamenten hebben gelegd voor allerlei technieken die nu al zo gewoon zijn dat je bijna vergeet wat eraan vooraf gegaan is (Maxwell, Cavendish). Maar als ik kijk naar wat toch meer het toepassen van wetenschap is en wat het meeste impacht heeft gehad op korte termijn dan moet ik toch Tim Berners-Lee noemen. Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik moest opzoeken wie nu eigenlijk de schepper van het Internet is, zoals wij dat gebruiken. Bekend is dat de oorsprong bij het ARPANET ligt en dat het daarna geschikt is gemaakt voor het grote publiek door CERN. Maar Tim Berners-Lee is dus degene die wordt gezien als de uitvinder van klikbare aan elkaar gelinkte pagina's (HTML/WWW). Ik kan me nog herinneren dat het Internet beschikbaar kwam, destijds nog extreem traag etc. Maar vooral de snelheid waarmee het zich ontwikkeld heeft en zeker ook de snelheid van acceptatie en gebruik, maakt op mij de meeste indruk (dit ten opzichte van andere uitvindingen/technieken). Ik zou al niet meer zonder kunnen!
Moeilijk. Ik kan er niet echt 1 kiezen.

Pythagoras: de vader van de moderne wiskunde en muziek die in zijn tijd al de omtrek van de (ronde!) Aarde wist te berekenen.

Galileo Galilei: de grondlegger van de empirische wetenschap.

Leonardo da Vinci: was zijn tijd ver vooruit met ronduit revolutionaire ontwerpen. Ontwierp als eerste een werkend concept voor een zwaarder dan lucht vliegmachine (kon het toen alleen niet bouwen).

Isaac Newton: zijn natuurkundige principes vormen nu nog het de basis van de moderne natuurkunde. Deed deze ontdekkingen met naar moderne maatstaven buitengewoon primitieve middelen.

Hendrik Lorentz: stelde als eerste dat de lichtsnelheid de hoogst mogelijke snelheid was en dat de afmeting en massa van voorwerpen beïnvloed wordt door snelheid en legde daarmee de basis voor Einsteins relativiteitstheorie. Zijn werk in de statistiek vormt nu nog de basis voor weervoorspellingen.

Albert Einstein: zijn theorieën waren buitengewoon creatief gevonden en vormen nu nog de basis voor het standaard model.

Edward Jenner: uitvinder van de vaccinatie.

Darwin: heeft bijna alleen een nieuwe tak van de wetenschap gecreëerd.

Werner von Braun: dankzij hem ging de mens naar de maan (pun intended).

James Watt: zijn stoommachine luide het industriële tijdperk in (hoeveel mensen zijn eigenhandig verantwoordelijk voor het veroorzaken van een heel nieuw tijdperk).

Om maar een paar grootheden te noemen.
Tja; ik denk dat het dan een nipte overwinning is voor Pythagoras als vader van de wiskunde en westerse muziek. Uiteindelijk wordt zijn wiskunde over de hele wereld gebruikt en zo'n beetje iedereen die ooit iets van wiskunde heeft gehad op school kent wel de stelling van Pythagoras. En hij deed dit alles zonder moderne techniek. met als nummers:
2) Galileo Galilei als grondlegger van de experimentele wetenschap en zo de natuurkunde uit de filosofie haalde en in de praktijk bracht. 3) Hendrik Lorentz voor: zijn werk in de theoretische natuurkunde dat de weg vrij maakte voor de relativiteitstheorie, zijn ontdekkingen op gebied van elektromagnetisme en zijn werk op gebied van wiskunde en statistiek. En natuurlijk zijn onmisbare inbreng in de Zuiderzee werken die de fundamenten legden voor Nederland als leidende kracht in waterbeheer. Eigenlijk een gedeelde 1e plaats maar goed: je wilt 1 naam horen.....
professor barabas natuurlijk! hij heeft de teletijdmachine en de gyronef uitgevonden!
Erg moeilijke vraag veel keuzes. Mijn keuze gaat naar potentieel twee mogelijke wetenschappers uit de oude tijd. Ik twijfel tussen Heron die in de tijd van de oude Grieken al de stoom machine en de waterpomp heeft uitgevonden. Of ik twijfel ook tussen Domcritus die als eerste de oude atoom theorie formuleerde. Nog in de tijd van de oude Grieken! Erg briljante mensen al zijn ze niet bij iedereen bekend.