Raakt de stand en draaiing van de aarde uit balans als de ijskappen wegsmelten?

Zo ja, wat zullen de gevolgen zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Als landijs verdwijnt en het smeltwater zich naar de polen begeeft zal het traagheidsmoment van de aarde veranderen. Een massaverplaatsing van de polen naar de evenaar zorgt ervoor dat de aarde langzamer zal gaan draaien (dit is het tegenovergestelde van een kunstchaatser in een pirouette die sneller gaat draaien als ie zijn armen intrekt.) Het effect zal echter klein zijn, minder dan een seconde per jaar, en misschien zelfs onmeetbaar klein.

Dus de aarde zal misschien iets minder snel gaan draaien, maar zeker niet "uit balans raken". Bedenk dat de aarde tijdens de ijstijden met veel grotere ijskappen bedekt is geweest die ook zijn gesmolten, en dat heeft de aarde ook niet uit balans gebracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zal voor het gewicht niets uitmaken, want het ijs drijft op het water, dus of daar ijs of water is maakt voor het balans niet uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De grootste ijsmassa's liggen op het land (Zudpool, Groenland) maar relatief dicht bij de Aardas. Als het smeltwater deels naar de evenaar loopt zal dat vast wel een kleine verandering in het evenwicht veroorzaken. Maar als je een klein deel van de massa van een draaiend wiel verplaatst heeft dat ook niet onmiddellijk tot gevolg dat de as van het wiel een dramatisch andere stand inneemt.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hoeveelheid water op aarde is zo klein t.o.v. de massa van de aarde, dat er van invloed geen sprake is.
AWM
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
71% van de aarde is bedekt met water.
Maar, dat is relatief een dun laagje.
Als je het in massa gaat berekenen dan
maakt het water 0,04% uit van de massa van de aarde. Vandaar dat de invloed op de draaiing van de aarde verwaarloosbaar is.
De stand en draaiing van de aarde worden grotendeels gestabiliseerd door de aanwezigheid van de maan.

Het smelten van de ijskappen zal, met de redenen die GeenNaam aangeeft, misschien een klein effect hebben op de draaiingssnelheid, maar verder zal er weinig veranderen totdat we actief de maan gaan verwijderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, want die zijn niet nodig voor het magnetische veld wat voor de stabiliteit en de draaiing van de aarde zorgt.