Wat is het verschil tussen een projectleider en projectmanager?

Wat is het verschil volgens jou? Of vind je deze termen synoniem?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

In het algemeen wordt de leider inderdaad gezien als de eerste laag boven de werkenden. Dit betekent dat hij degene is die rechtstreeks de werkenden aanstuurt, opdrachten geeft en zorgt voor een goed resultaat van het project.
Dus van onder af in de organisatie bezien is dit de meest logische term.

Echter, vanaf de bovenkant van de organisatie zal eerder de term projectmanager worden gebruikt omdat hij degene is die tussen de werkenden en het hoger management in zit.

Er is dus wezenlijk geen verschil maar wordt wel verschillend gebruikt.
Volgens mij mag je dus ook doen hoe je het wilt, maar kun je er ook verschillende accenten mee leggen als je wilt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens wikipedia is het een synoniem. Ik denk dat ook, de term projectmanager is er zodat de eventuele buitenlandse klanten en collega's bijvoorbeeld ook begrijpen wat de functie van een projectleider is. Het is meer een internationale term.

Groetjes Aniek
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is maar en kwestie van definities. Je zou misschien nog kunnen stellen dat een projectleider ook meer inhoudelijke keuzes maakt en een projectmanager een (vooraf) gedefinieerde projectopdracht volgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als project manager of projectleider verzorg je de dagelijkse leiding van een project. Met het project moet je een resultaat halen binnen een bepaalde periode. Anders dan de algemene manager, geef je als project manager leiding aan eenmalige projecten met een tastbaar eindresultaat. Een ander verschil met de functie van manager algemeen is dat je bezig bent met de dagelijkse gang van zaken - je zit dicht bij het vuur. Een project manager kan meestal niet terugvallen op routine. Improviseren is daarom aan de orde van de dag. Project managers werken in uiteenlopende sectoren, variërend van de ICT tot de bouw.
Er is dus geen verschil.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In mijn optiek is de 'leider' de persoon die, net als een CEO in een bedrijf, de hogere, strategische beslissingen maakt over het project.

De 'managers' zijn de organisatorische laag tussen de leider en de uitvoerende krachten (bijv. programmeurs). Zij leiden het project op de werkvloer en rapporteren naar de leider toe.

Natuurlijk is dit onderscheid er alleen bij grote projecten. Bij kleinere projecten zal de projectleider en projectmanager dezelfde persoon zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na een kleine Google-tocht kwam ik dit tegen: "Het verschil tussen een projectmanager en een projectleider is niet altijd duidelijk. Een projectmanager stuurt projectleiders aan, is wel inhoudelijk betrokken, maar op hoofdlijnen en niet technisch. Een projectleider is wel coördinerend bezig maar is ook zowel functioneel als technisch betrokken, een meewerkend voorman." (Bron: http://www.create-it.nl/CreateIT_PM.html ) Kortom, er is wel onderscheid, en in mijn antwoord heb ik ze omgedraaid. :)