Hoe kan het dat als je in de zon ligt met je ogen dicht (ongeveer 15 minuten)

Dat je als je weer naar binnen gaat heel slecht kleuren ziet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Hoewel de uitleg van Ruud heel aannemelijk klinkt, is hij niet helemaal waar.
Doordat je oogleden toch licht doorlaten, blijven je ogen licht registreren. Dit licht is vrij rood. De receptoren in je ogen die gevoelig zijn voor dit rode licht tonen een adaptatie effect. Dat wil zeggen dat na een langere tijd naar rood licht te hebben gekeken, de rood-receptoren niet meer zo gevoelig zijn voor het rode licht dat nog de ogen binnenkomt. Uiteindelijk leidt dit dus tot het effect dat omschreven wordt: je ziet de wereld met andere kleuren.

Het adaptatie effect ontstaat doordat de receptoren gebruik maken van een pigment. Dit pigment wordt verbruikt wanneer er licht op valt. Het is dan korte tijd niet bruikbaar, omdat het hersteld moet worden. Doordat er veel rood licht wordt doorgegeven, heeft jouw lichaam niet de tijd om het pigment steeds weer in zijn oude staat te krijgen. Het pigment voor jouw rood-receptoren raakt dus langzaam maar zeker op. Na een tijdje weer in normale omstandigheden te hebben doorgebracht, is het pigment weer hersteld en zie je alles weer normaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus het effect zit echt in het oog zelf, dat wist ik niet.

Andere antwoorden (1)

Je hersens raken gewend aan het rode filter van je oogleden en corrigeren dit terug naar een blauwer beeld. Als je vervolgens weer het huis in loopt ziet alles er te blauw uit.