waarvoor dienen de kleine lampjes halverwege de lantaarn palen langs de snelweg?? bijvoorbeeld langs de a 12 t.h.v. driebergen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Bij snelwegen door natuurrijk gebied, is het streven om de lichtvervuiling 's nachts terug te dringen, zodat het wild in de omgeving van de weg daar minder hinder van heeft. Het helemaal uitschakelen van de verlichting is echter niet veilig. De kleine lampjes aan de lichtmasten bieden weggebruikers vooral houvast wat betreft de richting van de weg. Dat blijkt veiligheid genoeg te bieden. En het wild is inderdaad minder verstoord door lichtvervuiling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is dat noodverlichting. Als de gewone lantaarnpalen uitgaan blijven deze lampjes toch doorbranden. Dit is niet zozeer dat ze het wegdek echt verlichten, maar wel als orientatie bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze schijnen nooit te branden:

Ze zijn onderdeel van een proefproject met zogenaamde 'oriëntatieverlichting'. Het idee was om het in de hele regio rond Utrecht aan te brengen. In de nachtelijke uren zou de hoofdverlichting uitgeschakeld worden en de dan zou via een ingenieus schakelsysteem de kleine lampjes ingeschakeld worden. Dit zou energiebesparend zijn en minder lichtvervuiling opleveren waar de dieren in die omgeving bij gebaat zouden zijn.

Het project is nooit operationeel geweest en eigenlijk weggegooid geld. De kleine lampjes weghalen zou ook een grote kostenpost geweest zijn, dus ze hangen er nog steeds.