hoe kan het water in de Marokkaanse waterputten over grote afstand worden getransporteerd, terwijl er geen sprake is van communicerende vaten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Er zijn veel uitgedroogde waterputten in Marokko en de Sahara.
Er zijn echter een aantal putten die van water voorzien worden ,door ondergrondse rivieren,die het water vanuit de bergen toegevoerd krijgen.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit werkt met behulp van eeuwenoude irrigatiewerken. Langs de kant van de weg zien je vaak grote “molshopen”. Hierin zitten waterputten, de Khettera’s, die in vroegere tijden door slaven gegraven zijn. Ze staan ondergronds in verbinding met elkaar. Zo wordt het water over grote afstand getransporteerd.

Daarnaast is er tegenwoordig een groot stuwmeer waar vanuit vele dorpjes voorzien worden van water.

In oude gebouwen wordt het water nog vaak opgeslagen in grote bassins, een erfenis uit oude tijden. Dankzij deze bassins konden de mensen in tijden van oorlog toch overleven.