Waarom worden er tegenwoordig van die nutteloze onderzoeken gedaan?

een voorbeeld: http://www.nu.nl/wetenschap/1940595/vrouw-koopt-meer-op-dagen-voor-menstruatie-.html

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wat maakt dat je denkt dat een onderzoek nutteloos is?
In het geval van je voorbeeld: dat is enorm nuttige informatie voor adverteerders dat ze in staat stelt om meer gericht reclame te maken en het is weer een uitgangspunt om verder te zoeken naar hoe 'de mens' werkt.
En je zou misschien denken dat een onderzoek naar het gespat van een vallende druppel nutteloos is maar voor de fabrikanten van inktjet printers en drukpersen gaf het bijzonder waardevolle antwoorden.
Toegegeven: je kan vragen stellen bij het nut van weten of de bellen in bier van kosmische achtergrondstraling komen maar dergelijke 'vrijdag middag experimenten' zijn vrij zeldzaam.

Dat jij niet meteen het nut van een specifiek onderzoek kan bedenken wil bij lange na niet zeggen dat het een nutteloos onderzoek is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Er worden nu niet meer nutteloze onderzoeken gedaan dan vroeger.

Er zijn nu wel meer journalisten die over dit soort onderzoeken schrijven.

Om over het echte onderzoek te schrijven heeft de journalist meer dan drie alinea's nodig, en heeft de lezer meer dan drie hersencellen nodig. Beide veronderstellingen zijn onjuist wanneer het om de leescijfers gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat grijs tegenwoordig de populairste kleur is bij autos en lang haar bij vrouwen weer in de mode komt. Onderzoekers moeten ook aan het werk gehouden worden en onderzoeken dingen die snel in de kranten kunnen komen zodat de kranten ook geld kunnen verdienen. Het is waanzin, Sydney zit zonder stroom en evenveel regels worden besteed aan het onderzoek dat autos in het grijs meer verkocht worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals The Clash ooit schreef: "The people must have something good to read!"
Oftewel: het is een moderne en sluwe vorm van propaganda die de bevolking van westerse landen (wij dus) bezig moet houden. En we moeten vooral blijven consumeren!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor onderzoek krijg je vaak subsidie en het levert ook publiciteit op (het staat immers op nu.nl). Wie wil dat nu niet. Kijk ook eens naar de Ig Nobelprijs, dat zijn wel nutteloze onderzoeken, maar dat is wel leuk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat het aantal onderzoeken niet is toe of afgenomen, er wordt alleen meer ruchtbaar aan gegeven, vooral in de tijd voorafgaan aan de zomer (komkommertij) waarin de media nog nauwelijks iets nieuws hebben te melden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hamabo, i couldnt agree more.
De media doen tegenwoordig niet veel meer dan overnemen wat ze binnenkrijgen op de telex. En als ze dan nog net een klein beetje plek over hebben voor zo'n fun fact, waarom dan niet publiceren inderdaad.
Brood en Spelen!

Houdt het volk rustig en af van de wérkelijke vragen des levens. Of het nou de relatie menstruatie-consumptiegedrag, de invloed van de kleur van toiletpapier op het gemiddelde aantal minuten toiletbezoek of de vleugelwijdte van de nieuwe kanarie van Frans Bauer betreft, wanneer mensen hun tijd en aandacht aan het een besteden kunnen ze dit niet aan het ander doen.

(Beetje cynisch antwoord wellicht maar je wordt tegenwoordig inderdaad doodgegooid met de uitkomsten van tal van flutonderzoekjes die hooguit voor een zeer selecte groep mensen interessant zijn.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de vraag wat breder stelt: wat zijn invloeden op koopgedrag? Dat is toch een maatschappelijk relevante en interessante vraag? Voor zowel verkopers als de gemiddelde consument?
En iets specifieker: wordt koopgedrag door lichamelijke invloeden beinvloed? Zoals hormonen? En zo ja, welke dan en wanneer?
Dan kom je vanzelf op deze conclusie uit, als je dat meet.

Het is volgens mij de manier waarop zo'n resultaat gepresenteerd wordt in de media, bijvoorbeeld in zo'n klein kadertje in de metro of de spits, waardoor het een nutteloos onderzoekje lijkt, maar natuurlijk maakt het deel uit van iets belangrijkers.
Dat moet natuurlijk ook wel, denk je dat het niets kost, zo'n onderzoek doen? Het moet natuurlijk wel gefinancierd worden, en mensen stoppen er alleen geld in als het uiteindelijk ook iets oplevert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn mening is geen enkel onderzoek nutteloos. Iemand zit met een vraag en kan naar een internet site gaan als www.goeievraag.nl of iemand laat er een onderzoek op los. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er wordt meer onderzocht, omdat er tegenwoordig meer mensen afstuderen.

En omdat je de onderzoeksresultaten op internet zo makkelijk kunt publiceren, hoef je maar een onzin-onderzoek met onzin-uitkomst te hebben, en iedereen schrijft erover, want dan kun je er leuk wat banners boven/naast zetten.

Vroeger werd een onderzoek nog een paar keer herhaald door anderen, tegenwoordig wordt alles integraal op internet gezet, desnoods met kort-door-de-bocht conclusie. Als jij publiceert dat je autobanden slijten van vooruit rijden, en weer aangroeien bij achteruit rijden, krijg je wellicht ook heel veel media aandacht, omdat mensen daar graag op klikken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind jouw voorbeeld een heel slecht voorbeeld. Ik vind het namelijk handig om te weten. Niet je vriendin meenemen winkelen als ze ongesteld gaat worden is de uitkomst.

Dat is gelijk de verklaring waarom er in jouw ogen zoveel nutteloze onderzoeken worden gedaan. Andere mensen vinden die onderzoeken wel interessant.
Gelukkig maar, want als we allemaal dezelfde interesse zouden hebben zou de wereld ook maar saai zijn.