Wat is momenteel de grootste bedreiging van de mensheid?

Het aantal mensen op aarde neemt nog steeds verder toe, ergens is er een grens en kunnen er niet meer mensen op aarde leven, maar komt het ooit wel zover of grijpt de natuur in??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik denk dat de grootste bedreiging de bedreiging is die we nu nog niet of nauwelijks kunnen bedenken of kunnen overzien. Daar kunnen we ons immers niet tegen wapenen en verdedigen. Alle genoemde problemen zijn zaken waar we ons tegen kunnen gaan verweren als ze zich voordoen, desnoods door de bestrijding van het effect van een ramp te plannen als de ramp zelf onafwendbaar is (zoals een grote inslag van een meteoor of een super vulkaan of een pandemie van een geweldig dodelijke ziekte of een nijpend voedsel-, water- of grondstoffen-/brandstoffentekort).

De grootste bedreiging is het onverwachte, het absurde, dat wat ons huidige bevattingsvermogen te boven en te buiten gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik denk dat als het zo ver drijft te komen dat we zelf ingrijpen.

Kijk bijvoorbeeld naar china (of japan die gooi ik altijd door elkaar) daar mag je maar één kind hebben.
Ook de natuur zal waarschijnlijk een beetje helpen, hoe meer mensen je op een vierkante meter zet hoe groter de kans op uitbraak van ziektes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je geeft zelf al het antwoord. De mens zelf is de grootste bedreiging. Er komt een moment dat de natuur "ingrijpt", tenminste als er in de toekomst, mede door ons, nog natuur is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens zelf, wij breken alles heel vakkundig af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat niet per sé het aantal mensen het probleem is, maar de manier waarop de mens met de natuur omgaat. Als we wat zuiniger zijn kunnen we voorlopig nog wel even vooruit..

We zouden als er geen plaats meer is bijvoorbeeld woningen op zee kunnen maken en dan op het land alleen voedsel verbouwen. Met de huidige techniek is veel mogelijk...

Maar de vraag was wat is dan wél de grootste bedreiging? Tja.. Kometen? =P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meerdere antwoorden zijn hier volgens mij toepasselijk:

1. Het grootste gevaar voor de mensheid is de mens, in de breedste zin des woords. De meeste volgende antwoorden zijn hier vanaf te leiden.

2. Ongelukken, fouten of gevaarlijke gekken met atoomenergie of wapens

3. Nieuwe ziektes die ontstaan door overbevolking. De natuur corrigeert zichzelf.

4. Invloeden vanuit het heelal

5. Extreem wereldwijd pessimisme

6. Het wegvallen van of doorslaan in ethiek

7. Het streven naar perfectionisme

8. Het escaleren van vernietingsdrang

9. Het afnemen van de geboortecijfers door menselijke invloeden of evolutie

10. De mensheid evolueert in een ander soort

11. Klimaatverandering

12. Wereldwijde rampen al dan niet door toedoen van de mensheid

13. Riskant wetenschappelijk onderzoek

14. ...

Een (leukere) vervolgvraag kan zijn: Wat zijn op dit moment de kansen van de mensheid op stabiel evenwicht en vrede?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De groei van de mensheid is niet onbeperkt. Mensen krijgen steeds later en steeds minder kinderen, waardoor de wereldbevolking op den duur weer zal gaan krimpen. Volgens de VN zal dat echter pas na 2050 zijn (zie bron) en dan lopen er 9 miljard mensen op de aarde rond.

Er is natuurlijk een grens aan hoeveel mensen de aarde kan onderhouden, (qua voedsel bijvoorbeeld) maar ik denk niet dat het zover komt omdat de bevolking voor die tijd weer zal gaan krimpen. Het hangt vooral van de niet-westerse wereld af: als die evenveel gaan consumeren als wij nu doen, hebben we een probleem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de mensheid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat heerlijk; ik zocht net een manier om deze zelfde vraag te stellen! In nederland komen er elke dag 200 mensen bij, wereldwijd gaat het om tienduizenden. De wereldoverbevolking is volgens mij het allergrootste probleem wat de wereld voor z'n kiezen heeft. Ik ben van mening dat alle problemen op dit moment te wijten is aan de overbevolking. Nog steeds vinden mensen het normaal om meer dan 3 mensen op de wereld te brengen, wat uiteindelijk de ondergang zal blijken te zijn van de mensheid.
Het zou zomaar kunnen dat de natuur ingrijpt, wie weet gebeurde hetzelfde met de dinosauriers. Ik hoop dat het niet zover komt en dat we de chinezen achterna gaan met hun 1 kind per gezin regime. Als er geen grondstoffen zijn voor al die mensen zullen deze het vanzelf willen halen bij hun buren, krijgen we weer een flinke oorlog en wordt de kudde weer uitgedund (klinkt dit bekend??). De menselijke natuur houdt het uiteindelijk wel vanzelf in stand. We kunnen allemaal wel doen alsof Bush de grote boeman is, maar als je een land regeert die doodbloedt zonder olie en je hebt tienduizenden slecht opgeleide mensen die geen ander werk kunnen vinden buiten het leger dan wordt 1+1 al heel snel 2....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou zeggen: het egoïsme en de onverschilligheid van de mens
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kernoorlog
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat er de komende paar 1000 jaar te weinig ruimte op aarde zal zijn. We kunnen altijd de hoogte/grond in zoals we nu ook al doen. Bedenk je dit: als je nederland zoals manhattan zou bouwen zou alleen het uiterste puntje van Limburg bebouwd zijn.
Het probleem van voedsel zullen we ook wel oplossen de komende 100 jaar, we kunne nu immers al bijna onbeperkt bloed kweken en zijn we begonnen met het kweken van organenen, dit kan je uiteraard ook voor consumptie gaan gebruiken.
Ik weet dat het allemaal wel erg onwerkelijk klinkt, maar ik denk wel dat het deze richting op zal gaan.
Het enige gevaar is denk ik HET GELOOF, waardoor veel mensen beperkt worden in hun denken en doen. Gelukkig stroomt dit langzaam weg in de Westerse samenleving. Zullen we alleen die moslims een keer moeten overtuigen dat verhalen verzonnen in het verleden geen waarheden zijn in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je opmerking over het geloof is kantje boord. Oppasen met zo'n opmerking ook al bedoel je het mischien niet zo. Je kan heel vervelende opmerkingen krijgen op zo een antwoord. Graag verdere uitleg?
Eddijst, Mijn vorige reactie is jammer genoeg door een mod verwijderd. De vrijheid van menings uiting is blijkbaar nog niet doorgedrongen tot deze site.
Mijn verhaal over die aliens van mars was juist om een parralel te trekken met het geloof, precies wat je zegt, als ik daar in deze tijd mee zou komen zou iedereen denken dat ik gek was (ik geloof natuurlijk niet in die aliens). Het ging er even om om met een extreem voorbeeld aan te geven wat (ik vind) het geloof nou echt is.
Ik ben het totaal met je eens dat het geloof ook voor veel goede dingen heeft gezorgt, maar naar mijn idee was dit vooral in het verleden, pelgrims zouden nooit naar Amerika zijn vertrokken als ze geen geloof hadden, ziekten zouden niet overwonnen worden etc. Maar je kan het toch wel met me eens zijn dat het nu een beetje 'out dated' is. We weten via de wetenschap nu zoveel meer, dat het in mijn ogen niet meer te rechtvaardigen is om nu streng gelovig te zijn. Je mag van mij best geloven dat het leven echt een doel heeft voor een hogere macht, maar om nou een secte te volgen die andere mensen veroordeeld en zegt dat z in de 'hel' terecht zullen komen..... is wat mij betreft niet meer acceptabel. En nu voor een zeer schokkende vergelijking: waarom is Mijn Kampf wel verboden en de bijbel niet? Er wordt in de bijbel immers veel meer aanstoot tot geweld en discriminatie geven. En voor de mod die het in zijn hoofd haalt om dit te verwijderen: je hebt geen idee in wat voor een wereld we leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom denk je dat ik daar geen idee van heb? Als dat zo was, dan zou ik op je antwoord niet reargeren, integendeel zelfs ik hou wel van mensen met een uitgesproken mening, zo ben ik zelf ook, maar in je vorige reactie ben je gewoon te ver gegaan. Dan bereik je juist niet je doel! Het uitgangspunt moet altijd zijn vanuit het respect voor een andere mening, hoe krom dat ook voor jou mag zijn. Je kan nooit stellen dat een groot deel van de wereldbevolking het verkeerd heb en alleen jij juist goed. Ook al waren jouw opmerkingen niet zo bedoeld ze kwamen wel zo over. Wil je echt iets bereiken met jou afwijkende mening, dan zou je respect moeten leren opbrengen voor de ander, ook dat komt ergens uit de bijbel. Er staan ook erg veel goede dingen in. Maar er staan ook verhalen in die aanstoot geven tot geweld en discriminatie. Ga verder in het leven met meer tact dan kan je het nog ver schoppen. Ik ben niet kwaad op je ,maar je lokte op een verkeerde manier reactie uit. Ik hoop je nog eens hier te spreken. eddijst
Okay, mijn excusses als het zo over kwam. Maar mijn ervaring met dit soort 'discussies' op het internet is dat je meer bereikt als je een statement op deze manier maakt. Je hebt gelijk dat het niet de juste is. Maar als het over geloof gaat ben ik al snel pissig.
Ik wist niet dat jij de mod was die mijn reactie verwijderd heeft, anders had ik wel met meer respect gereageerd, maar ik blijf van mening dat mijn reactie nog acceptabel was, maarja meningen verschillen.
Ik had nog even een vraag over dat mod gedoe, is elke vragen steller mod van zijn eigen vraag? Of is er een groepje mensen op de site die dit doet voor alle vragen?