Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom noemen wij een homo een homo.

Wij zijn toch allemaal homo's. Onze botanische naam (wetenschappelijk) is Homo sapiens ! Dus alle mensen zijn homo's. Waar komt dan die (scheldnaam ) vandaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is inderdaad een afkorting van homoseksueel of homofiel. Homo komt in dit geval niet van het Latijnse "homo" (man), maar het Griekse "homos" (dezelfde).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Best wel verwarrend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat valt wel mee. Het is precies wat punaxe zegt. Homo betekend hetzelfde, Hetero betekend verschillend. Deze terminologie wordt trouwens niet alleen gebruikt bij het onderscheiden van de mens.

Andere antwoorden (4)

het is een afkorting van homofiel / homoseksueel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Homo betekent zoiets als zelfde/gelijke. Je valt dus het hetzelfde geslacht (als jijzelf).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even ter zijde: slaat een botanische naam niet op planten, schimmels en dergelijke? Volgens mij wel. En overigens sluit ik me aan bij de opvatting dat het van een afkorting van 'homoseksueel' is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Botanische namen worden gegeven aan alles wat leeft op aarde. Voor de mens is dat Homo sapiens. De eerste naam is de familienaam, de tweede de soortsnaam vaak is er nog een varieteitsnaam zoals bij planten veel voorkomt. Soms is er zelfs nog een vierde naam als het gaat om een varieteit van een varieteit. Al deze botanische of wel wetenschappelijke namen zijn over de hele wereld het zelfde. Goeten.
Altijd jammer als iemand al het perfecte antwoord gegeven heeft. Dan vallen er nog maar zo weinig punten te verdienen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding