Waarom bestaan er verschillende maatstaven?

Lengte: Mile en Kilometer etc.
Graden: Celsius en Fahrenheit etc.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Omdat maatstaven eerst een nationale aangelegenheid waren. Uiteindelijk is de wereld gemondialiseerd, maar de betrokken landen wilden geen afstand doen van hun meetsystemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is handiger om te zeggen denk ik ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zijn er zoveel verschillende talen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de mens alles wil weten en dus moet meten. Daarom zijn er afspraken gemaakt voor al die verschillende standaards.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien is de el wel een leuk voorbeeld van hoe het internationaal ongeveer gegaan moet zijn. Dit zal ook met oppervlakte en inhoudsmaten het geval zijn.

Bij temperatuur maatstaven ligt het weer anders. Van Fahrenheit weet ik niet hoe die onderbouwd is. Celsius nam water als referentie en noemde vries/ dooi omslag temperatuur 0 graden Celsius en het kookpunt 100 graden. In de wetenschap gebruiken ze kelvin en wonderwel past de temperatuur verdeling van Celsius naad loos in die van kelvin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik was het ook op gaan zoeken en Fahrenheit als eerste bron geplaatst. Daar staat het in een mooiere stijl en MIN of meer volledig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+bron El http://nl.wikipedia.org/wiki/El_(lengtemaat)
Er bestaan verschillende maatstaven omdat er van alle systemen die bestaan wel meerdere zijn. Systemen moeten als het ware concurreren en zodoende kunnen er enkele overblijven. Er waren de klassieke maatstaven als 'el' en 'voet'. Met name de engelstalige (inch, yard) maatstaven zijn hiervan afgeleid. In onze landen worden meestal de 'Systeme International' gebruikt. zie link

De eigenwijze Britten willen hun maatstaven maar niet opgeven en daarom bestaan er meerdere maten.

Interessant is trouwens dat de 'perfecte' meter, kilo enzovoort zich in parijs bevinden en in platinum-iridium uitgevoerd.