Zullen robots ooit zo intelligent worden om de mens te kunnen overmeesteren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (10)

Nee want robots zullen net zoals dieren geen bewustzijn hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het bewezen dat dieren geen bewustzijn hebben dan? Dat gaan we volgens mij nooit weten.
Volgens mij zou dit theoretisch moeten kunnen maar dan moeten ze wel eerst geprogrammeerd worden door de mensheid. En dan moeten ze allemaal geprogrameerd worden door elkaar. Er zijn nu al robots die 'gevoelens' hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang mensen de werking van hersenen niet kunnen bewijzen, zullen zij deze hersenen niet na kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In hoeverre is een menselijk brein nodig voor intelligentie? Als er morgen buitenaardse wezens op aarde landen, moeten zij dan een brein hebben zoals wij dat kennen? Of kan intelligentie ook uit wat anders voortkomen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee maar het gaat niet per sé over de hersenen van de mensen namaken. De robots zouden bijvoorbeeld ook hun eigen intelligentie kunnen krijgen die nagenoeg hetzelfde kan bereiken als de menselijke intelligentie (of meer), maar dan via andere methoden..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel van onze technieken zijn uit inspiratie en techniek van de natuur gebaseerd. Daarmee lijkt het me ook de meest zin volste volgorde.
Weten hoe iets werkt is wel een vereiste om het te kunnen evenaren, laat staan te overstijgen. De vraag had ook beter iets kunnen zijn als: Hebben mensen ondertussen wapens door robots laten "controleren" welke dodelijk kunnen zijn voor een/ de mens
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat is een totaal andere vraag. Overmeesteren gaat niet alleen over militaire macht, want als dat zo zou zijn zouden computers nu al in staat zijn om de mens te overmeesteren.
Dit thema wordt behandeld is Space Odysee 2000 waar de computer Hal zelf beslissingen neemt om de mensheid uit te roeien. Neen , dit zal nooit gebeuren.De mens programeert de parameters.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar wie weet programmeert de mens ooit wel zo goed de parameters dat de robot als intelligent te beschouwen is? De werking van het menselijke brein is ook nog altijd niet volledig bekend, wie weet heeft een mens ook gewoon enorm veel parameters waar ze mee kunnen werken, op dezelfde manier als computerprogramma's..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen programmeren ook schaakcomputers en die zijn veel beter dan mensen zelf.
Daarnaast gebeurd het ook nog wel eens dat een computerprogramma volstrekt andere dingen doet dan de bedoeling van de programmeur was. Dus dat argument gaat niet op.
Hoewel de mense de robot inderdaad zelf programmeert, is het recent gelukt om twee robotten van elkaar te laten leren. het ging hierbij om het "zingen" of nabootsen van klanken.

Dit laat dus zien dat robotten steeds intelligenter kunnen worden. Omdat zij echter langer mee kunnen gaan en sneller kunnen leren uiteindelijk zou het kunnen zijn dat robotten een eigen wil ontwikkelen en uiteindelijk zich gaan afzetten tegen de mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lastig. Wat bedoel je met intelligentie? Noem je iemand intelligent als ie wiskundige problemen kan oplossen? In dat geval mag je de robot (of computer) ook al intelligent noemen. Of is iemand pas intelligent als ie een bewustzijn heeft (wat dat dan ook moge zijn)? In dat geval zal het nog wel even duren voordat een robot echt intelligent is.
Je moet er ook rekening mee houden dat robots gemaakt worden om mensen te dienen, niet om mensen na te maken. Waarom zou je een robot een volledig bewustzijn geven? Wetenschappelijk is het misschien interessant, maar welk doel kan het de mens dienen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand kan een exacte definitie van intelligentie geven toch? Maar in de context van mijn vraag is intelligentie het denkvermogen dat de robot nodig zou hebben om het denkvermogen van de mens te overtreffen.. En een doel van een zelfdenkende robot? Maatschappelijke problemen oplossen? Nieuwe wiskundige rekenmethodes bedenken? Een gemeenschappelijke taal bedenken die iedereen heel snel onder de knie heeft? Enz. enz...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar is het nodig om emoties te hebben voor het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal? Of is het nodig om een natuurlijke taal te begrijpen wanneer je wiskundige rekenmethodes bedenkt? Daarbij, is onderwerping van soorten zoals bedoeld in je vraag niet iets typisch menselijk? En wil intelligentie dan zeggen dat een robot aan overmeestering van mensen moet denken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
reactie verkeerd geplaatst zie onder mh75
Een robot is een computer, daar komt niet meer uit dan dat je er in stopt. Wel kunnen computers veel sneller rekenen en reargeren dan de mens. wat dat betreft zijn ze ons de baas, maar dat is geen intelligent zijn. Wel kan de computer sneller reargeren op verzamelde gegevens zodat hij de mens de baas is ,maar ook dat is geen intelligentie. Het zelfstandig bedenken van volkomen nieuwe dingen kan alleen de mens nooit de computer al zullen ze wel heel ver komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de mens ooit zo stom is om robots intelligent genoeg te maken zodat ze ons kunnen overmeesteren, dan verdienen we onze lot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sja, eigenlijk is het al gebeurd: computers zijn al beter in schaken dan mensen. Dus in zekere zin zijn we al overmeesterd.

Intelligentie is ook een moeilijk begrip, er bestaat eigenlijk geen echte definitie voor. En daarom is het ook lastig om van computers en robots te bedenken of ze intelligent zijn.

Maar gegeven het feit dat wij als mensen een nieuwsgierige aard hebben en constant dingen blijven proberen te verbeteren, staat het voor mij vast dat er ooit robots en computers zullen zijn die intelligent genoeg zijn om de mensen te kunnen overmeesteren.
Het zal nog lang duren, maar ooit zal dat wel het geval zijn.

Of robots dan ook daadwerkelijk de wereld over zullen nemen is dan de grote vraag. Dat hangt er ook weer van af hoe de mensen met die ontwikkeling om zullen gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen verwarren vaak het begrip bewustzijn met intelligentie.
Dat komt door de voorstelling die je van je eigen intelligentie maakt. Je voelt een soort "ik", waar dat denkvermogen en zelfbewustzijn automatisch bij horen.

Maar wat is intelligentie eigenlijk? Ik denk dat de eenvoudigste definitie zou zijn "het vermogen om dingen te begrijpen". En hoe bewijs je dat je dingen begrijpt? Door ze te kunnen analyseren, te kunnen ontleden in bouwstenen, problemen te kunnen oplossen, en verbanden tussen dingen onderling te leggen.

Al deze laatste dingen kunnen computers ook steeds meer. Met name neurale netwerken. Dat zijn parallelle computers, dus met vele "kernen", zoals het menselijk brein ook miljarden parallel opererende neuronen heeft.
Een desktop heeft maar 1 (of tegenwoordig misschien een paar) kern, die dus ook maar 1 ding tegelijk kan, maar dan wel heel snel achterelkaar (veel sneller dan bijvoorbeeld een hersencel).

Neurale netwerken, zowel kunstmatig als biologisch (hersenen) hebben als onderscheidend kenmerk dat ze verbindingen tussen de kernen kunnen leggen en verbreken, net zolang tot ze met een bepaalde gegeven situatie om kunnen gaan.

Zo is het wetenschappers bijvoorbeeld al gelukt om een kweekje rattenhersencellen op een soort printplaatje te leggen, en vervolgens een flight-simulator te laten leren besturen.

Onlangs presenteerden onderzoekers een nieuw type chip, met vele miljoenen eenvoudige kernen erop, met het doel te onderzoeken hoe neurale netwerkprocessen op hoog niveau zich ontwikkelen.
Ze zijn ook van plan om dit project uit te breiden naar een niveau waarbij er evenveel kernen aanwezig zijn als mensen hercencellen hebben.

Het zal ongetwijfeld veel inzichten opleveren in het ontwikkelen van intelligentie in het biologische brein, en wie weet zal dit nieuwe superneurale netwerk tot heel verrassende dingen in staat zijn!