Waarom begint het kalenderjaar niet op een astronomische datum zoals het winterpunt of het lentepunt maar op 1 januari?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat we nieuwjaar vieren op 1 januari is een historisch toeval. In het verleden zijn ook andere dagen van het jaar als nieuwjaar gebruikt, zoals 25 maart en ook 25 december, maar uiteindelijk was toch 1 januari het populairst.

In kerkelijke kringen is 25 maart verbonden met de verwekking van Jezus, 25 december met de geboorte van Jezus, en 1 januari met de besnijding van Jezus.

Ons kalenderjaar komt dus voort uit religie en niet uit wetenschap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hiervoor moeten we terug naar de 14de eeuw dat de Gregoriaanse kalender als enig juiste kalender werd ingevoerd. Hiervoor was er sprake van vele verschillende kalenders, zoals die van de Kelten die 13 maanden telt. Of de kalender van de Joden, Chinezen etc. die een totaal andere telling hebben. Of de telling van de Islamitische kalender die pas ergens in de eerste helft van de 7de eeuw begint. En hier zou ik nog wel even kunnen doorgaan met voorbeelden...

Het schrikkeljaar en daarmee 29 februari is pas in een veel later stadium in de 19de eeuw ingevoerd. Net zoals het feit aarde om de zon draaid en niet alles om de aarde...