Zijn windmolen parken echt zo handig?

Ik snap dat het sowieso beter is voor het milieu maar dan zie je op tv dat ze een gigantisch park hebben gebouwt en dat het vervolgens maar voor 20.000 huishoudens is. Het kost dus veelte veel ruimte om heel Nederland op Wind energie te laten draaien.
Oke alle kleine beetjes helpen maar toch :).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Lastige vraag omdat hier milieu tegen het geld aan de orde komt. Ik ben geneigd om te zeggen dat het milieu voorgaat maar het moet natuurlijk wel productief blijven.

Zelf denk ik dat het handiger is als mensen bewuster omgaan met stroom en dat meer huizen zonnepanelen krijgen en goede isolatie. Op die manier kan je in ieder geval stroom besparen. Maar uiteindelijk moeten we toch op zoek naar schone energie en daarvoor moet geïnvesteerd worden zoals met windmolens.

Ik ben een voorstander van zowel groene stroom als verstandiger omgaan met het gebruik van stroom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Naar mijn mening is het verstandiger om i.p.v. windmolens, velden met zonnepanelen aan te leggen. Deze hebben namelijk een hoger rendement, minder onderhoudskosten en minder aanschafkosten. Vooral windmolens die in de zee staan kosten bakken met geld aan onderhoud. Nadeel van mijn voorstel is dat dit nog lelijker is voor het landschap (ook door reflectie).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op ngc-tv komt er regelmatig een programma terug over zonne-energie in het wamste deel van Spanje en (o.a.) in Arizona in de VS.

De conclusie is bijna steeds dezelfde: zonne-energie is minder horizon-vervuilend dan windenergie. Maar om rendabel te zijn is er een bepaalde hoeveelheid zonnenschijn en -intensiteit nodig.

In Nederland is er te weinig zon. Windenergie is hier rendabeler.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik begrijp nog steeds niet waarom niet alle nieuwbouwwoningen gewoon standaard met zonnepanelen op het dak worden gebouwd, zodat elke woning (deels) voorziet in zijn eigen energiebehoefte. Inderdaad zul je nooit heel Nederland kunnen laten 'draaien' op windenergie, maar het zal onderdeel zijn van meerdere toepassingen van groene energie. Ook zullen meer windmolenparken verplaatsen van het land naar het water denk ik.