Waarom bestaat homeopathie nog als er geen bewijs voor is?

Oh, wacht.. vast iets met god enzo.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ja ik legde er wel en kleine sarcastische toon onder, maar dit vind ik toch een minder groot onderwerp met meer bewijsen dan religie...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je toevoeging ietwat sarcastisch..geloof ook niet in God maar om dat nu zo te brengen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zelfs een totaal onjuiste aanname. Of bedoel je gebedsgenezing ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je toevoeging slaat echt nergens op. Homeopathie en religie hebben niks met elkaar te maken.
Bovendien vraag ik me af of je nou een serieuze vraag stelt waar je ook een serieus antwoord op wilt, of dat je hengelt naar sarcastische bijval.

Het beste antwoord

Omdat er veel mensen gewoon niet weten hoe homeopatische middeltjes worden gemaakt. Hieronder wordt het nog eens door James Randi uitgelegd. Omdat veel verzekeringen dergelijke alternatieve 'geneeswijzes' in hun pakket hebben opgenomen wordt het door veel mensen serieus genomen, 'want als grote verzekeringsinstellingen als Zilveren Kruis en Ohra het in hun pakket opnemen, dan zal het wel goed zijn'.

Het is dus vooral een kwestie van niet of slecht geinformeerd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je bent warm. Maar het heeft niets met God te maken. De enige overeenkomst is dat het ook niet bestaat. In dingen die niet bestaan kun je heerlijk geloven.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Slechts 3 minduimpjes? Komop, dan kan beter!
Daar zijn meerdere redenen voor:
- een deel van de mensen die een homeopathische behandeling krijgt voelt zich beter en heeft minder klachten. Dan is het medicijn misschien hokuspokus, maar ze knappen er wel van op;

Hoe komt dat:

- de reguliere huisarts staat vaak zo onder tijdsdruk dat ie al een recept uitschrijft zodra de patient binnen komt (voor de moderator, dit is niet denigrerend naar huisartsen bedoeld) Dat bevestigt mijn stiefbroertje, huisarts ten plattelande.

Een homeopathische arts heeft, als het goed is, wel aandacht voor zijn patient. En niet alleen voor het kapotte onderdeel, maar voor de hele persoon. En ook dat maakt dat mensen zich beter voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor niets met God of zo , maar wel een niet bewijsbare natuurlijke reactie .
Ik gebruik al zeker 25 jaar deze middelen en mijn ervaring is dat ze veel vaker en beter werken dan reguliere geneesmiddelen.
Meestal zonder de vervelende bijwerkingen.
Ik weet uit ervaring hier op g.v. dat er veel mensen zijn die er niet in geloven.
Maar als ik het mijn honden geef ,voor een heel vervelende aandoening die normaal alleen door een deirenarts verholpen kan worden, en het helpt 5 keer van de 5 keer en alle 5 keren binnen 2 min. dan moet ik er wel in geloven , dieren kennen geen suggestie.
Maar wetenschappelijk bewijzen kan ik niet, ik ervaar alleen de resultaten.
Ik heb een vervelende ziekte opgelopen van een aantal tekenbeten en ben nu goed herstellende hiervan, mede door deze middelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep...als het werkt...dan werkt het.
We weten ook niet hoe water zich precies gedraagt in het overgangsstadium tussen water en stoom.
Maar niemand zal beweren dat daarom stoommachines onzin zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dutchbright Deze hondenkwaal gaat nooit van zelf over zonder de tussenkomst van een dierenarts.
En dan 5 keer, telkens weer na 2 min was het over , voor mij bewijs genoeg.
Rieneke1
14 jaar geleden
mijn kat heeft er baat bij gehad, ed.
niet wetenschappelijk verantwoord, maar ik was erg blij met het resultaat ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke vertel?
Rieneke1
14 jaar geleden
erm...m'n kat had een nogal genante gedragsstoornis, waarover ik hier niet uit wil weiden.
heeft een aantal maanden geduurd.
ben met hem naar een reguliere dierenarts gegaan, die zich tevens had bekwaamd in homeopathie.
hij is op de lachesis gezet, geen idee wat de verdunning was...en je zag 'm opknappen.
na 4 weken kon ik stoppen.
maanden later begon het gedrag weer, maar ook die keer hielpen de korreltjes.
het gedrag is niet terug gekomen. bij medische problemen ren ik als eerste naar een reguliere dierenarts.
maar als ondersteuning heeft homeopatie zeker nut, ook bij gedragsproblemen. ik heb nog wel meer voorbeelden ed, maar hier laat ik het maar even bij :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal rieneke, mij zien ze ook niet meer bij de huisarts,
ben er al 21 jaar niet meer geweest.
Bedankt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje van mij maar weer, je verhaal klopt als een bus.
Omdat het voor veel mensen werkt. Ongeacht wat de wetenschap; als mensen het gevoel hebben dat het werkt is wetenschap overbodig; The proof is in thepudding!

Interessant: erisook geen bewijs dat het niet werkt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het heeft helemaal niets met God te maken, totaal overbodige opmerking. en het is ook geen hokus pokus of zweverig gedoe. het zijn gewoon natuurlijke middelen zonder chemische rotzooi. heel erg veel mensen hebben er baat bij. net als andere geneesmiddelen slaat het bij de ene wel aan en bij de andere niet.

gebruiken medicijnmannen in de jungle ook niet blaadjes van de struiken? waarom zou het niet werken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homepathen zijn geen planten-genezers ; ze gebruiken de werkzame stoffen in niet werkzame verdunningen. Plantentherapie werkt daarentegen wel degelijk, en veel plantaardige stoffen vormen de basis voor de ons bekende medicijnen. Homeopathie gebruikt water (of alcohol) dat er nauwelijks mee doorgeroerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord bq, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer deze onkennis. Geeft ook gelijk weer aan dat hier meer meningen of gedachtes worden gespuwt dan daadwerkelijke feiten.
Meeste homeopathische middelen zijn D12. Dit is 1000000000000 Ja dat is 10^12 keer verdund.
Wat Marleen zegt: plantentherapie is wel goed, dat is de hele basis van de huidige geneesmiddelenwereld.
Omdat het werkt of althans lijkt te werken. Zie daarvoor de vraag over placebo's die vandaag is gesteld. http://www.goeievraag.nl/vraag/placebo-effectiever.21556

Placebos zijn namelijk niet alleen pillen en drankjes, maar ook het totale behandelingsplan kan een placebo-effekt hebben, alsook de vereachtingen van de patient. Sterker nog , het placebo-effect is net als andere medische effekten zelfs overdráágbaar, zodat het ook bij jonge kinderen, babies en huisdieren helpt zolang de vaste verzorger / vertrouwenspersoon gelooft in de behandeling.

Te weinig kennis van het placebo-effect wekt de suggestie dat homeopathie an sich ook echt iets doet ; daardoor blijft het bestaan en ZAL het ook altijd blijven bestaan. Sterker nog, er zijn wel discutabeler en potentieel gevaarlijker alternatieve geneeswijzen die door een enkel op het placebo-effekt gestoelde genezing hardnekkig blijven bestaan. Homepathie is dan nog zo ongeveer de meest onschuldige, en doet in elk geval zelden kwaad (tenzij bij kwalen waar het placebo-effect weinig of geen impact heeft).

Maar met God heeft het geen ruk te maken. Integendeel ; natuurgenezers zijn van oudsher niet populair binnen de christelijke kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch heb ik het idee dat als je religeus of spiritueel, wat nu erg in is, bent, dat je dan enorm openstaat voor al die kwakzalverij zoals paranormale foto's en homeopathie.
En ook natuurmensen die niet tegen 'chemische troep' kunnen. Ik denk dat religeuze en spirituele mensen erg openstaan voor paranormaal en pseudowetenschappen. Aangezien ze toch al in iets geloven wat nergens op is gebasseerd.a
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik voor een groot deel wel met je eens ja. Maar heel nuchtere niet-gelovers / niet-ietsisten kunnen ook met de kracht van suggestie effektief behandeld worden.
Waarom het bestaat?
Heel simpel!
Omdat mensen erin geloven!
En de producten kopen.
Er zijn zoveel meer zaken waar geen bewijs voor is, maar waar mensen toch in geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homeopathie is een genezingsvorm die duizenden jaren oud is. Feitelijk werd homeopathie al toegepast in het stenen tijdperk.
Inheemse volkeren, indianen, allen wisten donders goed hoe ze de helende werking van planten en kruiden moesten gebruiken.

Bij bepaalde ziektes helpt homeopathie middel niet meer, hooguit zal het verlichting geven.
In dat geval moet harde, chemische troep uitkomst bieden, voorzover dat nog mogelijk is.
Laten we vooral blij zijn dat we in een tijd leven waarin we de beschikking hebben over deze middelen.

Maar er zijn ongeloofelijk veel ziektebeelden waarbij homeopathische middelen volkomen genezend werken.
En dat heeft niks met placebo te maken.

Het is niet eerlijk om homeopathie te plaatsen in de categorie 'onzin', 'placebo' en 'hocupocus': Homeopathie heeft de afgelopen 35.000 jaar genoeg bewezen en zijn sporen verdiend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij met je heilige graal...
Volgens mij is Samuel Hahnemann er toch echt pas mee begonnen sinds 1782. En ook je uitdrukking:
In dat geval moet harde, chemische troep uitkomst bieden, voorzover dat nog mogelijk is.
Slaat ook weinig houdt, die zogenoemde 'chemische troep' van jou, die redt wel een hoop mensenlevens. Verder is het geen troep die dingen worden echt zorgvuldig samengesteld. Vaak wordt de werkzame stof uit een plant onderzocht en goed versterkt (en niet gepotentierd(verdunt) zodat het een betere werking krijgt. Jij hebt gewoon geen vetrouwen in de wetenschap waardoor je het gaat zoeken in de pseudohoek, daar wordt niemand beter van. Maargoed, die mensen in die hoek zijn ontzettend slim en verdienen goud geld met flesjes met suikerwater of alchohol, zonder iets erbij, en verkopen dat onder een ander etiket. Slimme mensen die homeopatenverkopers. Hulde voor meneer CEO VSM, kwakzalver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou....moet jij maar eens chemovloeistof op je arm krijgen onder het toedienen. Dan schrik je wel van het effect ervan.
Op dat moment ervaar je wel wat voor 'troep' het is hoor, al zijn we er nog zo blij mee.
Spoken bestaan toch ook nog... Is daar ooit bewijs voor geweest?

Mensen denken een hoop en het zit diep geworteld... Het is niets persoonlijks, maar iets van grote groepen...

Zeg tegen het volk dat er een recessie is en na verloop van tijd heeft iedereen het erover, dus dan is de recessie er plotseling... Zo gaat dat...
Reïncarnatie ook zoiets, bestaat niet en toch spreekt men er steeds over... Ga zo maar door...