Wordt iemand die op de O.K. bewusteloos binnenkomt nog verdoofd voor de operatie ?

Bijvoorbeeld iemand die na een flinke val binnenkomt in het ziekenhuis en direct geopereerd dient te worden aan interne bloedingen. Hij is bewusteloos. Hoe bepaalt een anesthesist de dosis verdoving ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, die wordt nog steeds verdoofd. Natuurlijk om te voorkomen dat hij tijdens de operatie wakker wordt, maar ook om een andere reden: de patient maakt pijn niet bewust mee, maar dat betekent niet dat de zenuwbanen niet werken.

Met andere woorden: het lichaam ervaart wel degenlijk pijn. En bij extreme pijn kan het lichaam in shock raken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh, en de initiële verdoving bepaalt de anesthesist aan de hand van het (eventueel geschatte) lichaamsgewicht, om vervolgens tijdens de operatie de dosis aan te passen aan de hand van de reactie van het lichaam op de verdoving en operatie. Net zoals normaal dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuttig.. +>1 ( ik wilde het ook weten, maar kon het niet echt vinden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer wat geleerd. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"het lichaam ervaart wel degelijk pijn" Pijn wordt toch voornamelijk in de hersenen geregistreerd ? Dus als je hersenen zeg maar "plat liggen" dan is er toch geen sprake van pijn ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal. Dat je iets niet bewust registreert wil niet zeggen dat je lichaam er niet op reageert. Een narcose gaat een stapje verder. Je wordt ook niet echt in slaap gebracht bij een narcose. Wie slaapt registreert nog steeds prikkels van buitenaf maar bij een narcose is dat niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pijnsignalen gaan gewoon over de zenuwbanen, en het lichaam reageert daarop. Ooit per ongeluk iets heel heets aangeraakt? Je trekt in een reflex je arm al terug vóórdat je de pijn bewust registreert. Sowieso liggen de hersenen niet 'plat' als iemand bewusteloos is. De hersenen liggen pas helemaal plat als je dood bent.

Andere antwoorden (2)

De anesthesist gaat inderdaad af op o.a. het lichaamsgewicht. Maar als het mogelijk is wil men nog meer weten. Is deze persoon ergens allergisch voor en zijn er nog andere (medische) indicaties die tot voorzichtigheid manen. Deze info verkrijgt men vaak van de Familie, vrienden enz die meekomen naar het ziekenhuis. Ook wordt er gelijk een bloedmonster genomen om te zien om welk type bloed het gaat dit ivm transfusie.Dat zijn dus allemaal dingen die van belang zijn maar daar kan een OK verpleegkundige of de anesthesist zelf beter op antwoorden.
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben een keertje flauw gevallen terwijl ik plaatselijk verdoofd werd teveel bloedverlies aan wond aan mijn been die gehecht werd.