Waarom blijven sommige mensen drijven terwijl andere mensen zinken? ( in leven en welzijn)

In het zwembad kan ik de meest onmogelijke dingen doen zonder te zinken, bijvoorbeeld in kleermakerszit gaan zitten. Ik zink ook niet als ik me helemaal aanspan c.q. uitrek.
Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
41.5K

Het beste antwoord

In zoet water drijft een mens normaal gesproken niet, omdat het gemiddelde soortelijk gewicht van het lichaam zwaarder is dan het soortelijk gewicht van zoet water.
Water heeft een homogene verdeling van het soortelijk gewicht. Een mens echter niet. Een mens heeft lichtere delen en zwaardere delen, die echter tesamen ten opzichte van de verhouding tussen volume en gewicht het gemiddelde soortelijk gewicht geven.
Als men inademt, dan neemt het gewicht niet toe, maar wel het volume van het lichaam. Het gemiddelde soortelijk gewicht neemt dan af. Zo heeft iemand met veel vet ook een lager gemiddeld soortelijk gewicht.
Daarnaast speelt soortelijk gewicht een rol. Bij de meeste mensen is hun soortelijk gewicht zwaarder dan dat van het water.
In jouw geval kan het niet anders als dat van nature je gemiddeld soortelijk gewicht lager is dan dat van zoet water. Daarom blijf je drijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik blijf ook redelijk drijven, maar volgens mij heeft dat met mijn hoge vetpercentage te maken. Al zakken mijn benen als ik stillig wel vrij makkelijk naar beneden. Andere drijvers kunnen bijvoorbeeld een flinke longinhoud zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekent dat je soortelijk gewicht ongeveer gelijk is aan water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of dit antwoord je zal bevallen... ;-)

Het komt door je vetpercentage.

Vrouwen hebben een hoger vetpercentage dan mannen. Daardoor zie je dat vrouwen makkelijker kunnen blijven drijven in een zwembad dan mannen. Gemiddeld gesproken, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft niets met vet te maken. Ik was vroeger superslank en bleef drijven. Nu ben ik behoorlijk dik en blijf nog steeds drijven.
Mijn kinderen zijn heel slank, mijn dochter blijft drijven, mijn zoon niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om vet*percentage*. Ook slanke vrouwen hebben een hoger vetpercentage dan mannen. Daarom bleef jij vroeger ook drijven (slank maar een hoog vetpercentage). Daarom blijft jouw dochter wel drijven (slank met hoog vetpercentage) en je zoon niet (slank en laag vetpercentage). Blijf je niet drijven, dan gaan voeten en onderbenen het eerst naar beneden: het laagste vetpercentage. En geen longen natuurlijk.
dan heb je een overmaat aan biopreen(dit word ook wel vet genoemd),in samenspel met een grote longinhoud.
als je je longen helemaal leegmaakt zou je eigenlijk moeten zinken.