Hier zijn een aantal redenen voor:
Iemand die zijn levenstempo aanpast op het weer kan beter tegen de warmte dan iemand die net zo hard door blijft gaan als hij/zij doet met normale' temperaturen.
Iemand met een een betere lichamelijke en geestelijke conditie kan meer hebben dan iemand met wie het wat minder goed gesteld is.
Ook zijn er mensen die moeilijk zweten. Als het zweet verdampt, koelt de huid. Dit gebeurt bij deze mensen in mindere maten
Iemand met wat overgewicht heeft meer last van de warmte dan iemand met een gezond gewicht. De warmte regulering van het lichaam is bij deze groep mensen vaak 'verstoord'.
Ook slapen sommige mensen slecht door de warmte. Als je slecht slaapt, functioneer je overdag vaak minder.

Redenen kunnen dus met de gezondheid en gesteldheid van mensen te maken hebben, maar ook met het feit dat de ene mens zich beter aan kan passen aan de warme temperaturen dan de ander.

Voor tips om warme dagen zo goed mogelijk door te komen: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dit hangt af van verschillende factoren.

1. iemand die opgegroeid is in een woestijngebied,zal beter tegen hitte kunnen dan iemand die uit ijsland komt,omdat hij dit gewend is.

2. lichaamsontvang. door een verhoogdvetpercentage bereikt de kou je minder snel,en dus is een dik persoon ver het algemeen iets minder snel onderkoeld dan een dun persoon, en dus ook iets sneller overhit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet echt goed zweten en kan dus mijn warmte niet goed kwijt. Ik krijg dan ook echt zo'n rode plofkop zeg ik altijd maar. Als je uit een warm land komt, wil dat niet zeggen dat je goed tegen de warmte kan. Mijn collega,s met een donkere huidskleur, waarvan ik altijd zei: jullie moeten er toch beter tegen kunnen. Zeggen juist dat ze er slechter tegen kunnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
lichte kleding werkt met veel zon beter dan zwarte kleding. Zwart lijkt onder de zon nog warmer te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk voor een groot deel gewenning, maar ook hoe goed je (interne) thermostaat werkt. Ik heb altijd al slecht tegen de warmte gekund, ook toen ik nog graatmager was en een normale bloeddruk had (voor mijn zestiende zeg maar). Het liefst ben ik jaarrond buien, BEHALVE in de zomer , als ik echt voortdurend op zoek moet naar schaduw en verkoeling.
Mijn schoonzus daarentegen zou het liefst het hele jaar rond temperaturen boven de 35 graden hebben, ook nu ze niet meer zo broodmager is.

Nu ben ik ook altijd een zuinige stoker geweest, en heb mezelf ook best wel gewend aan kou (omdat dat gewoon een ptraktische eigenschap is 85 %van het jaar), en ook mijn man en kinderen zijn - uiteraard - inmiddels 'afgehard' , al zijn ze minder extreme kouliefhebbers dan ik. Niet dat we in de vriezer gaan zitten hoor ; maar eerder 's winters warme kleren aan dan met een t-shirt voor de centrale verwarming. Dat is ook een veel lekkerdere warmte ; zonnehitte is al niet prettig voor je hoofd, maar een kachel die op solderen staat bezorgt je helemaal hoofdpijn, en zorgt er in elk gevalvoor dat je onmogelijk helder kunt nadenken.

Voor een deel is het dus aange'boren' , maar ik denk voor een heel groot deel ook aangeleerd. Ik pleeg altijd te zeggen : als je hard werkt, heb je het niet koud. Een opmerking die overigens meer en meer weerklank begint te vinden, merk ik om me heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lijf is een machine die voedsel en zuurstof omzet in ondermeer beweging. Daarbij komt veel warmte vrij. Vandaar dat we normaal gesproken rond de 37 graden Celsius zijn. Om oververhitting te voorkomen, moeten we warmte afgeven aan de lucht. Dat gebeurt het meest efficiënt als de omgevingstemperatuur een graad of 20 is. Is het warmer, dan moet het lichaam zweten om koel genoeg te blijven. En is het kouder, dan koelen we zonder kleding te snel af. Vanaf een graad of 30 is de afgifte van lichaamswarmte zo moeilijk, dat we het onaangenaam warm beginnen te vinden.
Bronnen: