Hoe worden de uiteinden van een staalkabel in elkaar gemaakt zodat het een eindloze kabel wordt?

Ik ga wel een op wintersport en dan moet je met een kabelbaan omhoog. Ik heb nog nooit een "las"kunnen ontdekken in een dergelijke eindloze kabel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

De staalkabels die worden gebruikt bij liften bestaan uit staaldraden (minimaal 19, maximaal 27) die tot strengen met verschillende patronen zijn gewikkeld. Deze strengen (minimaal 6, maximaal 8) zijn gevlochten rond een hennep kern of rond een fiber of stalen kern.
Bij een 'las' worden de laatste halve meter van beide uiteinden ontvlochten,dus als het ware los van elkaar gehaald, en vervolgens volgens een bepaald patroon weer 'in elkaar'gevlochten. Dus zoveels te meer trekkracht er op komt te staan, zoveels te sterker de 'las'wordt. Dit betekent dus dat er wel ergens een verdikking in de kabel moet zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

om eindeloos aan elkaar te krijgen doen ze op dezelfde manier als touw in elkaar vlechten net als bij schepen zie ook in http://nl.wikipedia.org/wiki/Touw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de las zit dan ook vaak op een plaats waar je hem niet kunt zien omdat daar een klem omheen zit waarmee de stoeltjes of cabine vastzit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je nooit iets van die las hebt kunnen ontdekken is omdat die kabels worden verbonden op punten die jij niet ziet, bijvoorbeeld onder de klemmen waaraan de gondels hangen.
Als je in een stoeltjeslift zit zie je ze daarom niet.

Dat type las is overigens niet ongevaarlijk!
Als de las over de geleiders van de masten rolt kan die beschadigen, maar doordat de klem van de stoeltjeslift/gondel er strak omheen zit is er geen probleem met de veiligheid. (die overigens streng wordt gecontroleerd!)

Op onderstaande afbeelding zie je hoe zo'n las eruit ziet en als je de link opent, zie je nog meer mogelijkheden van kabel(las)verbindingen.