In principe niet, maar wel aan de testen die wij maken.

Intelligentie meten wij aan de hand van testen die een bepaalde uitslag-score kunnen geven. Daar zit een grens aan.

Maar het is niet mogelijk om de intelligentie van mensen echt te vergelijken tenzij je een gouden standaard hebt, waarvan je zeker weet dat hij klopt.

Het antwoord moet dus zijn nee: maar wel aan de test ervan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard. Alles is begrensd. Zelfs ons (eigen) universum.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met "eigen universum" doelde ik dus op die grijze walnoot tussen onze oren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is zeker nog genoeg ruimte om te benutten.Sommige wetenschappers spreken van een actief gebruik van slechts 40 à 60 %. Mogelijk ? Dus antwoord NEEN
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou graag je bronnen willen zien. Naar mijn menig is het namelijk onzin dat er 40/60% gebruikt wordt. Kijk eens naar verschillende MRI-scans, dan zul je ook zien dat elk gebied toch wel eens gebruikt wordt. Ook zou hersenschade niet zo'n probleem moeten zijn als slechts 40/60% gebruikt zou worden, aangezien het ongebruikte deel dan de functies van het beschadigde deel over zou kunnen nemen.
Dat valt pas te achterhalen als de mens begrijpt hoe hersenen werken. Dit wetende ligt de grens nu dus op het doorgronden van de hersenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is maar net wat je onder intelligentie verstaat. Een IQ-test meet maar een beperkt aantal vaardigheden (ruimtelijk inzicht en taalbegrip bijvoorbeeld). Zoals Robert & Petra ook al aangeven ligt de beperking dan dus vooral bij de tests die gemaakt worden. Je kunt goed zijn in de problemen die door de test getoetst worden zonder bijster intelligent te zijn op andere aspecten (bijvoorbeeld sociale vaardigheden). Wat wil je dus meten?

Om toch naar beperkingen te kijken: wanneer je het korte termijn geheugen bestudeert, zul je daar een aantal beperkingen tegen komen. Zo is er de 7+/-2 regel. Dat houdt in dat je ongeveer 7 (plus/min 2, dus van 5 tot 9) items kan onthouden in je korte termijn geheugen. Dit kun je testen door een lijstje woorden kort te bestuderen, het lijstje weg te halen en vervolgens zoveel mogelijk woorden van dit lijstje op te schrijven. Hier heb je dus een beperking te pakken van de capaciteit van je (korte termijn) geheugen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangezien intelligentie een heel vaag begrip is valt deze vraag niet goed te beantwoorden. Als je het ziet als probleemoplossend vermogen dan zou ik zeggen ja, daar zit een grens aan. Maar een grens aan het menselijk geheugen en het vermogen het te gebruiken is er praktisch niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, het vermogen om te snappen waar die beperking zit is juist weer een stap erbuiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je kijkt naar het gemiddelde niveau van de antwoorden/reacties op www.goeievraag.nl dan lijkt mij het antwoord op jouw vraag HEEL duidelijk!